Ilustračná foto: TASR

EK pokutovala 15 automobiliek a ACEA za kartelovú dohodu o vyradených vozidlách.

Európska komisia (EK) v utorok oznámila, že udelila pokutu 15 veľkým výrobcom automobilov a Európskemu združeniu výrobcov automobilov (ACEA) v celkovej výške približne 458 miliónov eur. Dôvodom je účasť na dlhotrvajúcej kartelovej dohode týkajúcej sa recyklácie vozidiel po dobe ich životnosti, informuje spravodajca TASR.

Pozrite si naše najnovšie video, článok pokračuje pod ním ↓

EK uviedla, že spoločnosť Mercedes-Benz, v rámci programu zhovievavosti, pokutu nedostane, lebo Komisii odhalila predmetnú kartelovú dohodu. Všetky sankcionované spoločnosti priznali svoju účasť na karteli a súhlasili s urovnaním prípadu týkajúceho sa recyklácie vozidiel na konci životnosti. Autá, ktoré už nie sú vhodné na používanie (z dôvodu veku, opotrebovania alebo poškodenia), sú demontované a zaslané na recykláciu, obnovu alebo likvidáciu. Cieľom tohto postupu je minimalizovať odpad a zhodnocovať cenné materiály ako kov, plast a sklo.

Zabrániť spotrebiteľom, aby zvažovali informácie o recyklácii

Vyšetrovanie EK odhalilo, že počas 15 rokov 16 veľkých výrobcov automobilov (vrátane Mercedesu) a ACEA uzatvárali dohody narúšajúce hospodársku súťaž a zapájali sa do zosúladených postupov súvisiacich s recykláciou áut.

Podľa EK sa strany zúčastnené na karteli dohodli, že nebudú platiť firmám za demontáž vyradených áut. Automobilky zdieľali citlivé obchodné informácie o svojich individuálnych dohodách s demontážnymi firmami a koordinovali svoje správanie voči týmto firmám. Dohodli sa tiež, že nebudú propagovať, koľko vyradených áut možno recyklovať, zhodnotiť a znovu použiť a koľko recyklovaného materiálu sa používa v nových autách. Cieľom bolo zabrániť spotrebiteľom, aby pri výbere auta zvažovali informácie o recyklácii.

Podľa smernice EÚ z roku 2000 o vyradených vozidlách musí mať ich posledný vlastník možnosť ich bezplatne zlikvidovať prostredníctvom demontáže a v prípade potreby sú výrobcovia automobilov povinní znášať tieto náklady. Okrem toho by spotrebitelia mali byť informovaní o prínose recyklácie pre ich nové automobily.

Vyšetrovaním sa zistilo, že ACEA bola sprostredkovateľom kartelovej dohody, pretože zorganizovala množstvo stretnutí a kontaktov medzi výrobcami automobilov zapojenými do kartelu. K nepretržitému porušovaniu právnych predpisov v Európskom hospodárskom priestore (EHP) dochádzalo viac ako 15 rokov od 29. mája 2002 do 4. septembra 2017.

Miliónové pokuty

Komisia koordinovala svoje vyšetrovanie s Úradom pre hospodársku súťaž a trhy Spojeného kráľovstva (CMA), ktorý v utorok tiež prijal rozhodnutie týkajúce sa porušenia zákona o hospodárskej súťaži Spojeného kráľovstva.

Pokuty boli stanovené na základe usmernení EK o pokutách z roku 2006 a boli stanovené pre jednotlivé automobilky nasledovne: Mercedes-Benz 0 eur (program zhovievavosti); Stellantis 74 934 000 eur; Mitsubishi 4 150 000 eur; Ford 41 462 000 eur; BMW 24 587 000 eur; Honda 5 040 000 eur; Hyundai/Kia 11 950 000 eur; Jaguar Land Rover/Tata 1 637 000 eur; Mazda 5 006 000 eur (z toho spoločne s Fordom 1 034 000 eur); Renault/Nissan 81 461 000 eur; Opel 24 530 000 eur (z toho spoločne s GM 13 659 000 eur); GM 17 075 000 eur; Suzuki 5 471 000 eur; Toyota 23 553 000 eur; Volkswagen 127 696 000 eur; Volvo 8 890 000 eur (z toho spoločne s Fordom 3 901 000 eur a spoločne s Geely 4 419 000 eur). Európske združenie výrobcov automobilov dostalo pokutu vo výške 500 000 eur.

Uložiť článok

Najnovšie články