Kým v minulosti väčšina odborníkov radila, aby ste si pri ľuďoch všímali reč tela a neverbálnu komunikáciu, nový výskum publikovaný v časopise Nature odhalil, že kľúčové sú v tomto smere iné detaily. Výskum hovorí o pomerne jednoduchom tipe, ktorý má ľuďom pomôcť odhaliť, či im daná osoba hovorí pravdu.
Kľúčové je to, čo človek hovorí
Predošlé štúdie pri klamároch často hovorili o tom, aby ste si všímali širokú škálu behaviorálnych prvkov. Odporúčali niekoľko znakov, ktoré je ale náročné súbežne sledovať a navyše, nemusia vám odhaliť to, čo hľadáte. Jeden z autorov novej štúdie, Bruno Verschuere, sa vyjadril, že ľudia nedokážu posúdiť všetky tieto signály v krátkom čase, nehovoriac o integrácii viacerých signálov do presného a pravdivého úsudku.
Podľa nového výskumu, na ktorý upozornil portál IFL Science, je dôležité zamerať sa na obsahovú stránku toho, čo vám druhá osoba hovorí. Práve úroveň detailov rozprávaného príbehu vám dokáže naznačiť, či počúvate klamstvo. Verschuere hovorí, že by ste sa mali sústrediť na to, ako presvedčivo alebo emocionálne niekto sprostredkuje svoj príbeh. Z výskumu vyplýva, že ľudia, ktorí hovoria pravdu, vedia situáciu opísať oveľa bohatšie ako tí, ktorí nám klamú.
Séria experimentov
Konštatovania vedcov plynuli z výskumu, počas ktorého rozdelili ľudí do dvoch skupín. Kým prvá skupina mala ukradnúť test zo skrinky a neskôr o tejto skutočnosti klamať, druhá časť skúmaných sa skrátka len pohybovala po areáli školy a opisovala, čo videla. Ďalšia skupina ľudí mala následne posúdiť, či im respondenti hovoria pravdu. Najväčšiu úspešnosť v odhade klamárov mali vtedy, keď sa ich pýtali aj na tie najmenšie detaily. V takom prípade bol správny odhad na úrovni 66 %.
Zo zistení jasne vyplýva, že pravda sa ukrýva doslova v maličkostiach. V tých sa môžu klamári zamotať a ak vám niekto nehovorí pravdu, nachytáte ho práve na nich. Osoba, ktorá hovorí pravdu, by nemala mať problém celý príbeh opísať bez zaváhania aj do najmenších detailov. Navyše, nemusíte si všímať celý rad neverbálnych znakov a ani byť odborníkom na neverbálnu komunikáciu.
Nahlásiť chybu v článku