Mnohí rodičia a to aj na Slovensku, sa svojim deťom prihovárajú vo viacerých jazykoch. Veria, že tak sa lepšie naučia v budúcnosti cudzí jazyk. I keď detskí psychológovia si nie sú istí, či je to správny postup, zatiaľ ho neodporučili, no ani nezavrhli. Teraz však vedci z Washingtonu prišli na zaujímavé zistenie a ukazuje sa, že batoľatá, ktoré pochádzajú z bilingválnych, čiže dvojjazyčných rodín, môžu mať výhodu pri riešení problémov pred deťmi z jednojazyčných rodín.
Predchádzajúce výskumy a štúdie ukázali, že ľudia, ktorí ovládajú viacero jazykov, majú v mozgu kvalitnejšie prepojenia s oblasťami, ktoré reprezentujú kognitívne rozhodovanie človeka, teda dokážu lepšie plánovať, rozhodovať a riešiť problémy.
Výskumníci z Washingtonskej univerzity chceli zistiť, či dokážu zaznamenať tieto „vedľajšie účinky“ viacjazyčnosti aj u malých detí do jedného roka, teda ešte v období, keď ani nedokážu rozprávať.
Tejto štúdie sa zúčastnilo 16 detí (samozrejme so súhlasom rodičov) vo veku približne 11 mesiacov. Polovica z týchto detí pochádzala z anglicko-španielskych rodín, zatiaľčo druhá polovica pochádzala z čisto anglicky hovoriacich rodín. Na zistenie aktivity mozgu použili vedci magnetoencefalograf, ktorý dokáže zmerať mozgovú aktivitu bábätka. Dieťaťu boli prehrávané nezmyselné slovné spojenia, niektoré v angličtine, iné v španielčine a ďalšie boli zmesou oboch jazykov.
Výskumníci zistili, že deti z bilingválnych rodín mali silnú mozgovú odozvu ako na angličtinu, tak aj na španielčinu. Deti z anglických rodín reagovali iba na slová v angličtine, čo naznačuje že španielske zvuky ich mozog nespracovával.
Tento výsledok naznačuje, že deti, ešte predtým, ako vôbec začnú hovoriť, sú schopné rozlišovať rôzne jazyky. Avšak oveľa zaujímavejšie zistenie, ktoré sa podarilo uskutočniť vedcom, bola aktivita v oblastiach mozgu zodpovedných za kognitívne schopnosti ako sú rozhodovanie, plánovanie, či riešenie problémov u bilingválnych detí. Naopak, pri deťoch vystavených jednému jazyku, nebola zaznamenaná taká výrazná aktivita v týchto oblastiach mozgu.
Vedci dospeli k záveru, že mozog bilingválnych detí rozlišuje medzi sebou rôzne jazyky, a tým zapája do činnosti aj oblasti mozgu zodpovedné za kognitívne schopnosti. Podľa nich teda dvojjazyčnosť nielen formuje vývoj reči, ale aj rozvíja ďalšie schopnosti dieťaťa.
Táto štúdia samozrejme nie je jednoznačná, keďže sa jej zúčastnilo iba 16 detí. No naznačuje, že deti z dvojjazyčných rodín by mohli získať náskok pred svojimi rovesníkmi z jednojazyčných rodín, už len tým, že sa u nich doma hovorí viacerými jazykmi. Ich mozog je vďaka tomu lepšie nastavený na riešenie problémov.
Ak vás téma zaujala, pozrite si video, ako prebiehalo samotné testovanie:
Nahlásiť chybu v článku