Majú v nej byť byty pre päť miliónov obyvateľov, honosné budovy ministerstiev a veľvyslanectiev, viac ako tisícka mešít, obrovská konferenčná sála a najväčší park na svete.
Púšť, na ktorej vyrastie nová metropola, už ožila. Vznikajú tam cesty, mosty, medzi ktoré by sa mali nasťahovať prví obyvatelia nových domov. Tie však zatiaľ stoja len v predstavách architektov.
Egyptská vláda predstavila model nového hlavného mesta v marci pred dvoma rokmi. Bude stáť najmenej 45 miliárd USD (42,42 miliardy eur). Spočiatku sa hovorilo o investoroch zo Saudskej Arábie či Indie. Prezident Abdal Fattáh Sísí však vlani v septembri privítal návštevu z Pekingu. Číňania ostatných investorov svojou ponukou zatienili.
Developérska firma CFLD miliardára Wen-süeho Wanga chce v novej Káhire vybudovať moderné obytné štvrte a priemyselné zóny. Do nich hodlá investovať 20 miliárd USD. Ďalších 15 miliárd sľúbili Číňania od štátnej firmy, ktorá za ne postaví prakticky celú vládnu štvrť. Do roku 2018 má stáť 12 ministerských sídiel i budova, v ktorej bude zasadať kabinet.
Egypt je pre Čínu zaujímavý hlavne polohou. Chce získať vplyv v krajinách priliehajúcich k Červenému moru. Je jedným z pilierov „námornej hodvábnej cesty“, ktorú čínske lode využívajú pre plavbu s tovarom do Európy, severnej Afriky a juhozápadnej Ázie.
Historická metropola Egypta už nestačí. Tiesni sa v nej 20 miliónov obyvateľov a ďalších neustále priťahuje. Káhiru dusí smog, mestská hromadná doprava sotva zvláda nápor cestujúcich. Potreby jej obyvateľov nedokáže zvládnuť ani jej ďalšia infraštruktúra.
Úrady už okolo Káhiry dali vybudovať osem miest, Egypťanov však nelákajú. Byty sú drahé a ľuďom chýbajú napríklad malé podniky, ktoré na sídliskách nahradili neosobné obchodné centrá.
Pozri aj: 20 každodenných vecí, ktoré sa do roku 2030 úplne zmenia
TASR
Nahlásiť chybu v článku