Ako sa zrodil tento nápad a čo všetko obnáša podnikanie s biopotravinami dovážanými až z ďalekej Ázie? V čom vidia výhody podnikania s rodinnými príslušníkmi? Čo odporúčajú budúcim podnikateľom na Slovensku? Odpovede na tieto, ale aj mnohé iné otázky, sa dozvieš v rozhovore, ktorý sme pre teba pripravili.
Zdravím vás chlapci, na začiatok by ste nám mohli o sebe niečo povedať.
Sme mladí ľudia, ktorí študovali finančný manažment na Univerzite Komenského, a pretože sme sa nechceli zamestnať, vymysleli sme si takúto vec: začali sme dovážať kvalitné biopotraviny, väčšinou zo Srí Lanky, ale aj z iných kútov Ázie. Obaja s bratom veľa cestujeme a na našich cestách sme už čo-to vyskúšali a ochutnali. Či už sa jednalo o kobylky, škorpióny či iné „špecialitky“, alebo išlo o zaujímavé ajurvédske rastliny, čerstvé exotické korenia a plodiny, ktorých je najmä v Ázii požehnane. To nás prinútilo porozmýšľať nad tým, čo nám doma chýba a prečo. V Ázii je veľa exotického a zaujímavého, avšak to, pre čo sme sa skutočne nadchli, bol čerstvý kokos a olej z neho. Je to plodina, ktorá je extra zdravá, zlepšuje mentálny a fyzický výkon a zároveň veľmi dobre chutí.
Ako ste prišli k nápadu založenia si biznisu s kokosovým olejom?
Myšlienka sa zrodila, keď sme boli spolu v Ázii. Môj brat Marko bol práve v bakalárskom štúdiu, prerušil si štúdium na rok a išiel vyučovať angličtinu do Vietnamu. Neskôr som ho tam prišiel pozrieť aj ja a spolu sme precestovali množstvo ázijských krajín. Ja som sa po čase vrátil na Slovensko a Marko tam ešte nejaký čas zostal. A práve tam vznikla nejaká tá prvotná myšlienka, že by mohli začať skúsiť niečo dovážať. Benefity kokosového oleja sme už poznali dávno pred tým, ako sme tam zavítali. A keďže vtedy ešte nebol kokosový olej na Slovensku taký populárny, povedali sme si, že by sme mohli začať dovážať túto surovinu aj do našej krajiny a nápad bol na svete. To bol v podstate náš prvý produkt a neskôr k nemu pribudli aj ďalšie.
Prečo práve kokos? Prečo ste sa nerozhodli pre napríklad taký zelený čaj?
Pretože zelený čaj vtedy na Slovensku už bol. Slováci ho poznajú už dlho, a kokosový olej pozná bežný Slovák pomerne veľmi krátko. Práve to bol ten rozhodujúci aspekt, pre ktorý sme si túto zázračnú plodinu vybrali. Neskôr sme do našej ponuky zaradili už aj spomínaný zelený čaj.
Ako sa vyrába kokosový olej? Je jeho výroba časovo a finančne náročná?
Prednedávnom sme vydali článok, kde presne popisujeme, ako sa vyrába kokosový olej. Všeobecne sa kokosový olej lisuje za studena. Vezme sa čerstvý kokosový orech, ručne sa ošúpe a dá sa do lisu, kde sa pod nízkym tlakom, aby sa nezahrieval na vysokú teplotu, zlisuje a z toho vyjde olej. Je to pomerne jednoduchý proces, ale pracný, pretože kokosový orech musí byť čerstvý a zahŕňa to v sebe veľa manuálnej práce.
Výrobcovia olivového oleja musia splniť množstvo podmienok, aby mohli svoj produkt označiť za panenský. Je tomu takisto aj pri kokosovom oleji?
Neviem presne, aká je legislatíva pri olivovom oleji, keďže olivový olej nedovážame. Ale v podstate, či už lisujeme olivu alebo kokos, tak je to veľmi podobné, zahŕňa to približne rovnaké princípy. My musíme spĺňať tie najprísnejšie štandardy, dokonca náš kokosový olej je jediný na Slovensku, ktorý má okrem bio-licencie aj Fair Trade a Soil Association certifikáty. Máme veľa licencií, ktoré zaručujú a kontrolujú jednak samotný proces, či už priamo pestovanie, spracovanie alebo manipulácie s týmito surovinami.
O viacerých ázijských štátoch je známe (napríklad o Číne), že vo veľkom zanedbávajú ochranu životného prostredia. Do ovzdušia produkujú neskutočné množstvo škodlivých látok a ich pôdy prechovávajú v sebe značnú časť toxických látok. Zohráva vo vašom výbere dodávateľa aj toto nejakú rolu?
Samozrejme, že zohráva. Keďže sa zameriavame sa vysoko kvalitné potraviny, tak prostredie, v ktorom sa pestujú, je pre nás veľmi dôležité, dokonca až kľúčové. Ja osobne by som bol ohľadom všetkých potravín z Číny veľmi opatrný, keďže som aj ja viackrát navštívil túto krajinu a jej životné prostredie je naozaj katastrofálne. Ale v ostatných ázijských krajinách som toto nezaznamenal. Určite sú niektoré priemyselné časti, napr. Vietnam, Thajsko, znečistené, ale také znečistenie, aké má Čína, som ešte nevidel.
Bolo ťažké pre vás nájsť toho správneho dodávateľa? Aký bol rozhodujúci aspekt, vďaka ktorému ste si ho vybrali?
V takýchto prípadoch je výber dodávateľa veľmi kľúčový. Výber nášho dodávateľa bol pomerne ťažký a zdĺhavý. Jednak sme vyberali z dodávateľov z viacerých krajín, nechali sme ich, aby nám posielali ich vzorky, certifikáty, preverili sme si ich, kto sú, čo robia, čomu sa venujú. Náš dodávateľ združuje malých farmárov, ktorí sa venujú pestovaniu kokosových paliem a ich následnému spracovaniu. V podstate je to taká menšia rodinná firma, s ktorou sme veľmi spokojní. Ponúkajú veľmi vysokú kvalitu a ich cena je tiež celkom prijateľná.
Keďže vyjednávate cenu s dodávateľmi rôznych národností, náboženstiev a zvykov, aká je komunikácia s nimi? Máte na nich aj nejakú fintu?
Naša finta na nich? Božská trpezlivosť. S týmito národmi je to veľmi ťažké, pretože oni napríklad nezvládajú dve otázky v jednom maile. Väčšinou majú veľa času, nechcú stratiť tvár, to znamená, že oni vám nikdy neodpovedia nie, vy musíte položiť otázku tak, aby vám na ňu mohli odpovedať celou vetou alebo slovíčkom áno. Oni vám jednoducho neodpovedia nie. Komunikácia je veľmi zdĺhavá, časovo náročná, ale toto je veľmi kľúčové, keď chce niekto s nimi obchodovať.
Keď ste pred štyrmi rokmi prišli s nápadom vytvorenia si značky Virgincoconut, nebáli ste sa, že na slovenskom trhu neuspejete, keďže obchod s biopotravinami tu nebol ešte tak rozšírený?
Práve to sme si mysleli, že by mohol byť náš úspech. Samozrejme, človek ide vždy do nejakého rizika. My sme začali vo veľmi malom, a v podstate aj v najhoršom prípade, keby nám to nejako nevyšlo, by sme prišli len o to málo, čo sme doň investovali. Som toho názoru, že keď sa na Slovensku robí niečo naozaj poctivo, tak sa väčšinou zadarí.
Čo všetko musí človek urobiť, keď chce na Slovensku preraziť s biopotravinami? Ako sa práve vaše produkty líšia od tých ostatných? Aké je vaše tajomstvo úspechu?
Líšime sa hlavne kvalitou a službami, ktoré poskytujeme. My sa vo veľkej miere venujeme aj veľkoobchodu, vytvárania privátnych značiek a produktov pre našich odoberateľov.
Kokosový olej ponúka široké spektrum tipov využitia, od doplnku stravy cez smaženie až po využitie vo vlasovej alebo telovej kozmetike. Aké jeho najnetradičnejšie použitie ste už vyskúšali?
Začiatkom tohto roka som prerábal byt a nešlo mi zaskrutkovať skrutku, tak som ju namazal kokosovým olejom a zlepšilo sa. To by som asi zvolil za moje najnetradičnejšie použitie jeho využitia. Potom také menej netradičné, raz sme ho z takej recesie použili ako mazivo na retiazku na bicykli. Kokosový olej naozaj ukrýva široké spektrum využitia. Na našej stránke sa nachádza niekoľko receptov, kde medzi hlavnými surovinami figuruje kokosový olej. Vrelo odporúčame.
Neplánujete rozšíriť vašu ponuku aj o ďalšie bioprodukty?
Momentálne ich máme asi jedenásť. Máme tam zelený čaj, tradičný cejlónsky čierny čaj, kokosové mlieko, kokosovú múku a nektár, ktorý je super na sladenie. Mne pripomína vzhľadovo tmavý horský med. Kokosový nektár vzniká tak, že ľudia na Srí Lanke behajú od jedného kvietku k druhému a zbierajú nektár ako včeličky. Je to veľmi pracné. V porovnaní s medom to má ešte menší glykemický index, takže nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Kokosový nektár je zo všetkých prírodných sladidiel, ktoré sú založené na fruktóze, na prvej priečke s najmenším glykemickým indexom.
Dajú sa kúpiť aj v kamenných obchodoch alebo ich ponúkate zákazníkom zatiaľ len vo vašom e-shope?
Samozrejme, dodávame aj do bratislavských bioobchodov v Centrali, Fresh Markete. Avšak uprednostňujeme náš e-shop, ale ponúkame aj osobný odber priamo v Bratislave.
Aké sú nevýhody podnikania so súrodencom?
Nevidíme, prečo by v tom mali byť nejaké nevýhody. Bili sme sa, keď sme boli malí, teraz sa už nezvykneme biť. Skôr by sme povedali, že keď podnikáte s niekým, koho poznáte, s niekým z rodiny, tak sa nemusíte báť, že vás nejako okradne alebo podvedie. Je v tom takisto ako vy. V podstate pri podnikaní je veľmi potrebné poznať partnerov, či už priamo tých, s ktorými podnikáš, alebo svojich dodávateľov.
Keďže veľa cestujete, istotne máte množstvo zážitkov. Zmenil vám nejaký z nich váš pohľad na svet?
Cestovanie nám naozaj zmenilo náš pohľad na svet. Myslím si, že keď človek vidí, ako to funguje alebo nefunguje, ako ľudia vnímajú veci odlišne, ako sa žije niekde inde, začne vnímať tento svet inak. Človek zistí, že tu nie sme sami, že sa okolo nás dejú veci, ktoré sú častokrát horšie ako tie naše.
Čo vás najviac baví na vašom biznise?
Človek robí niečo, čo ho baví. Na jednej strane mu to dáva voľnosť, človek je pánom svojho času, a na druhej strane, práca sa nespraví sama, nedorobí ju zaň niekto iný. Podnikanie skrýva v sebe množstvo výhod, ale samozrejme aj nevýhod. Je už na tebe, ako sa na to pozrieš. Najviac sa tešíme, keď vidíme, že naši zákazníci sú spokojní s našimi produktmi a ohromila ich naša kvalita. Pozitívny feedback je vždy dobrá vec, dodá to človeku energiu robiť to ďalej. Mali sme zopár aj takých feedbackov, kedy naše produkty pomohli ľuďom so zdravotnými problémami. Ozvalo sa nám niekoľko celiatikov, že začalo používať kokosovú múku a sú nadmieru spokojní alebo raz nám jedno dievča hovorilo, že vďaka kokosovému oleju sa jej podarilo po rokoch naštartovať metabolizmus. To sú také milé príbehy, ktoré vždy potešia a posúvajú nás ďalej, motivujú neprestať robiť naše podnikanie kvalitným a férovým.
Chceli by ste niečo odkázať čitateľom Interezu, ktorí rozmýšľajú o podnikaní na Slovensku?
Skúste to. A keď to budete robiť s rozumom s láskou, tak si myslíme, že úspech sa dostaví čo najskôr.
Viac informácii nájdete na virgincoconut.sk a na ich Facebooku.
interez.sk (Erika Kľúčiková)
Nahlásiť chybu v článku