Pandémia, zvyšovanie cien energií, spotrebná daň či znížený odbyt. Takto ešte vlani charakterizovali problémy prešovskej likérky Prelika interné zdroje. Vedenie vtedy potvrdilo, že sa muselo s niektorými zamestnancami rozlúčiť, no odmietalo správy o úplnom zatvorení. Dnes je už situácia iná.
Ako uvádza portál Denník E, akciovka Prelika v Prešove definitívne končí. Ozdravný proces spoločnosti tak s najväčšou pravdepodobnosťou úspešný nebol a majitelia sa preto museli po finančne náročných rokoch uchýliť k takémuto riešeniu. Riaditeľ ešte vlani podobný scenár odmietal. „V rámci zefektívňovania činnosti spoločnosti dochádza len k znižovaniu počtu zamestnancov,“ uviedol pre Korzár Martin Lipták.
Spolu s koncom spoločnosti Prelika sa v Prešove končí aj jedna veľká etapa. Ako vyplýva z oficiálnych informácií na webovej stránke výrobcu, história liehovarníctva tu siaha do roku 1903. Samozrejme, v rámci historického vývoja sa v objektoch liehovarov vystriedalo niekoľko majiteľov či prevádzkovateľov.
Akciovka Prelika v objektoch pôsobí od roku 2000, keď ich prebrala po skrachovanom Fragopolise, a medzi jej najznámejšie produkty patria borovička Horec, Jahodovica, Spišiacka Borovička či vodka Carbon.
Okrem liehovín prešovská firma produkovala aj ocot, horčicu a dezinfekčné prostriedky. Podľa dostupných hospodárskych výsledkov sa likérke darilo zhruba do pandemického roku 2020, v ktorom naposledy zaznamenala zisk. Odvtedy sa pohybuje v červených číslach, v roku 2023 skončila v strate prevyšujúcej sumu 300-tisíc eur, vlani to bolo 140-tisíc eur. Postupne sa znižoval aj počet zamestnancov – v roku 2023 tu pracovalo zhruba 70 ľudí, minulý rok už iba 30.
Produkty nekončia
Pre spotrebiteľov však prichádzajú aj pozitívne správy, nakoľko by o svoje obľúbené produkty prísť nemali. Výroba liehovín sa podľa dostupných správ presunie do Trenčína, konkrétne do známej fabriky Old Herold. Výrobu horčice prevezme spoločnosť Tomata z Kolárova. Majitelia akciovky Prelika zákazníkov ubezpečujú, že zachované by okrem značky mali ostať aj pôvodné receptúry, na ktoré si ľudia zvykli.
V prípade firmy Tomata ide podľa Denníka E takpovediac o nákup z povinnosti. „Kúpili sme to z opatrnosti, aby to nekúpil niekto iný a nekonkuroval nám tak viac. Už sa nám to stalo s jednou fabrikou v Česku. Tú sme neprevzali a potom nám s ňou konkuroval v horčiciach nový hráč,“ povedal líder spoločnosti Zoltán Száraz.
Nahlásiť chybu v článku