Ilustračná foto: TASR - Pavol Zachar

Meno známeho obuvníka rezonuje naprieč viacerými generáciami, rovnomenné predajne však strácajú na sile.

Situáciu v pondikateľskom prostredí na Slovensku dnes definuje široká konkurencia, rastúce náklady a lacné alternatívy zo zahraničia. Platí to pre viaceré segmenty, vrátane obchodov a služieb. Svoje o tom vie aj sieť predajní Baťa, ktorá sa postupne z tuzemských nákupných centier vytráca.

Pozrite si naše najnovšie video, článok pokračuje pod ním ↓

Slovenská akciová spoločnosť Baťa nesie akýsi odkaz silnej obuvníckej rodiny, ktorá je dodnes inšpiráciou pre mnohých podnikateľov. Kedysi bola synonymom pre dostupnú obuv, ale tiež stabilné zamestnanie. Pochopiteľne, situácia sa rokmi mení a nekompromisné trhové podmienky si často vedia vziať svoju daň aj pri dlhoročných a silných hráčoch. Dôkazom je tiež práve firma nesúca meno významného podnikateľa. Upozornil na to portál Aktuality.sk.

Od covidu sa totiž sieť predajní známeho obchodníka výrazne zredukovala. Kým v roku 2022 značka Baťa na Slovensku prevádzkovala 17 obchodov, v súčasnosti ich je už iba osem. Konkrétne ich zákazníci nájdu dvakrát v Bratislave a Poprade, po jednej predajni majú Nitra, Trenčín, Prešov a Košice. Od postcovidového obdobia svoje brány zatvorili prevádzky v mestách ako Banská Bystrica, Trnava, Žilina či Ružomberok.

Problém majú už roky

Nelichotivý je tiež pohľad na hospodárske výsledky akciovky. Ako uviedli Aktuality, minimálne od roku 2013 spoločnosť nevykázala zisk. Navyše, od roku 2020 sa strata každoročne pohybuje okolo jedného milióna eur. Dôvodov môže byť hneď niekoľko predovšetkým rastúca sila e-commerce sektoru, široká konkurencia na poli kamenných predajní či samotná ponuka sortimentu, ktorá si v dnešnej dobe nedokáže nájsť stabilnú a rozsiahlejšiu klientelu.

Baťa okrem obchodov prevádzkuje aj e-shop, ktorý by podľa odborníka mohol byť potenciálnym kameňom úrazu. „Tu ako keby spoločnosť Baťa trocha zaspala a ponuka cez internet nie je natoľko lákavá ako u iných spoločností,“ povedal pre Aktuality Jozef Orgonáš z Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave. Ako dodáva, spoločnosť zaostáva aj v komunikácii na sociálnych sieťach. To môže byť dôvodom nezáujmu mladšej generácie.

V súčasnosti je náročné predpokladať, aký osud značku na Slovensku čaká. Neustále rastie aj sila konkurencie, pričom do popredia sa tlačia napríklad lacní predajcovia z Ázie.

Uložiť článok

Najnovšie články