Foto: Screen intagram.com (trawart)

"Veľká noc prepája folklór, zvyk, ale aj fyzický zásah, dominanciu a poníženie. A to všetko sa roky odovzdáva ďalej bez toho, aby sa ktokoľvek zamyslel, čo to vlastne znamená," hovorí.

Veľkonočné tradície, akými sú u nás oblievačka a šibačka, nemusia byť každému po chuti. Kým jedna skupina ľudí ich berie ako niečo, čo k týmto sviatkom jednoducho patrí a spomínané zvyky udržiava, ďalšia upozorňuje, že pre ženy môžu byť nepríjemné. Umelec, ktorý si hovorí „TRAWART„, vytvoril performance a upozornil v tejto súvislosti na mizogýniu. Myslí si, že medzi mladými v dnešnej dobe rastie. 

Pozrite si naše najnovšie video, článok pokračuje pod ním ↓

„Veľká noc sa tvári ako sviatok jari, života, obnovy. Ale stále v nej prežíva zvyk, ktorý by sme už dávno mali nechať za sebou. Bitie žien korbáčom a polievanie vodou je v koreňoch len manipulatívne násilie, ktoré si mnohí odmietajú priznať len preto, že sa na ňom vyrástli,“ vysvetľuje TRAWART.

Chlapci sa učia od detstva, že môžu siahať na ženské telo, upozorňuje

„Chlapci sa učia od detstva, že majú právo siahať na ženské telo len preto, že to tak „má byť“. Dievčatá sa učia, že musia vydržať, usmiať sa a byť vďačné.“ Rozhodol sa na to reagovať novou performance, ktorá na niekoho môže pôsobiť až príliš kontroverzne.

„Performatívne umenie často zahŕňa interakciu s publikom alebo experimentálne formy, kladie dôraz na proces tvorby a skúsenosť v reálnom čase,“ priblížil nám.

Vo videu vidíme ženu odetú v bielom, ktorá má na hlave kuklu s nápisom „tradícia“ a muža s tŕňovou korunou na hlave a bičom, ktorý podľa umelca symbolizuje nástroj pokánia a trestu.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa TRAWART TATTOO PERFORMANCE 🧊 (@trawart)

„Násilie vieme ospravedlniť, keď sa schová za tradíciu,“ hovorí

„Touto performance som chcel priamo ukázať, čo mi na veľkonočných tradíciách vadí. Nezaujíma ma, či sa to niekomu zdá vulgárne, nevhodné, alebo „proti kultúre“. Vieme ospravedlniť akýkoľvek zásah, ak ho obalíme do folklóru alebo národnej identity,“ vysvetľuje svoju myšlienku.

„Nie je to len o Veľkonočnom pondelku. Je to o celkovom postoji spoločnosti k ženám. O tom, ako ľahko vieme násilie ospravedlniť, keď sa schová za tradíciu, vieru alebo zvyk,“ odkazuje TRAWART na záver.

Uložiť článok

Najnovšie články