Foto: SITA/AP

Slovensko sa totiž dobre nepripravilo ani na zastavenie toku plynu, hoci o tom vláda vedela dlho dopredu.

Slovensko nebolo dôležitým európskym hráčom len pri tranzite ruského plynu z východu na západ Európy. Taktiež ropovodom Družba preváža svojím územím ďalej na západ ruskú ropu, ktorá tečie z Ruska cez Ukrajinu. V rokoch 2023 a 2022 prepravila slovenská spoločnosť Transpetrol rafinériám v Českej republike a na Slovensku ročne viac ako 9,5 milióna ton ropy.

Článok pokračuje pod videom ↓

Zhruba polovica prepravenej ropy tvorila ruská ropa. Aktuálne to však vyzerá tak, že sa Ukrajina cez svoje územie chystá úplne zastaviť aj tranzit ruskej ropy. Rozhodnúť by o tom mal už onedlho ukrajinský parlament. Člen predsedníctva strany Demokrati a bývalý minister hospodárstva Karel Hirman upozornil, že v ukrajinskom parlamente bol predložený návrh zákona, ktorý má zakázať akýkoľvek tranzit ropy cez Ukrajinu, ktorej pôvod je v Ruskej federácii.

Jedným z dôvodov má byť aj Fico

Zákon predkladá skupina poslancov na čele s bývalým prezidentom Petrom Porošenkom. „Na ukrajinských sociálnych sieťach sa objavili informácie, že jedným z dôvodov, prečo sa tento zákon pripravil a predložil až teraz, sú aj stupňujúce sa vyhrážky a nepriateľský postoj premiéra Roberta Fica, ale aj Orbánovej Budapešti,“ podotkol Hirman.

Hlavnou motiváciou má byť podľa neho skutočnosť, že príjmy z exportu ropy cez Ukrajinu, sú pre Putinov Kremeľ zdrojom na financovanie vojny proti samotnej Ukrajine, vrátane bombardovania kritickej energetickej infraštruktúry.

„Už čoskoro sa dozvieme, ako rokovanie a hlasovanie o tomto zákone skončilo. Ja len dodávam, že tranzitom cez Ukrajinu smeruje ruská ropa do rafinérií MOLu v Maďarsku a na Slovensku. Časť ruskej ropy cez Ukrajinu ešte stále tečie aj do Česka, ale tam na prelome rokov už úspešne zavŕšili čerpacie skúšky na kapacitne rozšírených ropovodoch TAL a IKL. Vďaka nim môžu byť dodávky, ktoré išli doteraz cez Ukrajinu a Slovensko (približne 60 % ročného objemu), presmerované na túto novú trasu,“ dodal Hirman.

Rafinérie MOLu majú od modernizácie a rozšírení kapacity v roku 2015, k dispozícii ropovod Adria, ktorý začína v Chorvátsku. Avšak MOL ho doteraz využíval minimálne. „Problémom je aj dlhodobý politicko-ekonomický konflikt medzi Zagrebom a Budapešťou, ktorý sa zrodil po škandále s privatizáciou chorvátskeho koncernu INA práve MOLom,“ konštatoval Hirman.

Uložiť článok

Najnovšie články