Ilustračná foto: TASR - Dano Veselský

Európsky automobilový priemysel sa mení a súvisí s tým aj prechod na elektrické vozidlá.

Jednotlivé európske štáty si do najbližších rokov jasne stanovili ciele, ktoré by v rámci takzvanej zelenej politiky chceli splniť. Okrem iného sa spomína zákaz spaľovacích motorov a prechod na elektromobilitu. Kým väčšina navrhovaných krokov a benefitov hrá v jej prospech, vo Švajčiarsku sa pripravuje návrh nového zákona, ktorý sa nemusí páčiť všetkým.

Článok pokračuje pod videom ↓

Ako informuje portál TopSpeed.sk, počet majiteľov elektrických vozidiel sa naprieč Európou postupne zvyšuje. Platí to aj o spomínanom Švajčiarsku, ktoré taktiež tento záujem eviduje. Na jednej strane ide pre kompetentných o dobrý signál, no ruka v ruke sa rokmi môže objaviť aj negatívny dosah. Konkrétne teda na štátnu kasu, nakoľko sa krajinám zníži príjem zo spotrebnej dane z pohonných hmôt.

Asi netreba hovoriť, že ide o zásadné položky, ktoré by sa vplyvom elektromobilov mohli znížiť. Vládni predstavitelia tak hľadajú nové riešenia, pričom vo Švajčiarsku sa má pripravovať zákon o novej forme zdaňovania automobilovej dopravy. Podľa medializovaného zámeru by sa platilo za každý prejdený kilometer. Vyzbierané financie by mali byť použité na financovanie výstavby a rekonštrukcie ciest v krajine.

Táto iniciatíva vychádza aj zo záveru, že daň z elektromobilmi spotrebovanej elektrickej energie by sa v praxi nedala vôbec vypočítať,“ vysvetľuje návrh zákona TopSpeed.sk. Majitelia elektrických vozidiel by tak platili daň v závislosti od toho, koľko kilometrov na svojom aute prešli. Objavujú sa tiež špekulácie, že podobné návrhy by mohli šoférov presunúť z áut do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy, čím by sa cesty ešte viac odľahčili.

V súčasnosti nie je jasné, či takáto novinka vôbec do praxe vstúpi. Ak by sa tak aj stalo, údajne to nebude skôr, ako v roku 2030. Pri kúpe elektromobilu však u predajcov či vlád stále skôr prevažujú benefity, ktoré zahŕňajú rôzne formy dotácií, príspevkov na nabíjanie, platobné úľavy, vyhradené parkovanie a nedávno sa dokonca spomínali samostatné pruhy na diaľniciach. A stimulov zrejme bude musieť prísť ešte viac, nakoľko časť európskych štátov prechod na elektromobilitu zatiaľ nezvláda podľa predstáv.

Uložiť článok

Najnovšie články