S akými najväčšími výzvami sa dnes musia vyrovnávať deti a mládež? Pýtali sme sa skúsenej školskej psychologičky, ktorá nám poskytla hlboký pohľad na aktuálne problémy mladých ľudí. Od alarmujúcich údajov o sebapoškodzovaní, suicidálnych myšlienkach, až po úzkostné poruchy.
Prečo sa stav duševného zdravia zhoršuje? Prečo je čoraz viac žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami? Ak vás zaujímajú odpovede na tieto otázky, čítajte ďalej.
Odborný pohľad na problémy dnešných detí nám poskytla školská psychologička Mgr. Nikola De Almeida, na Instagrame známa ako Psychologička zo školy, ktorá aktuálne pôsobí na Gymnáziu Boženy Slančíkovej-Timravy v Lučenci.
„Dnešné deti a mládež bojujú s rôznymi problémami a situáciami, ktoré sa vyskytli aj v minulosti, ale nie v takom množstve ako dnes. Rozdielny je spôsob riešenia jednotlivých problémov. Dnešné deti sa skôr utiekajú k sebapoškodzovaniu, množstvo z nich trpí suicidálnymi myšlienkami, depersonalizáciou, derealizáciou, ťažkými depresiami, či úzkostnými poruchami. Ak si porovnáme generáciu mileniálov s generáciou Z, vyjde nám, že deti a mládež z generácie Z navštevujú psychiatrov a psychológov oveľa viac, a to s vážnymi duševnými problémami,“ povedala Mgr. Nikola De Almeida.
Školská psychologička nám prezradila, či sa naozaj zhoršuje duševné zdravie detí
„Duševné zdravie sa zhoršuje všeobecne, nielen u detí a mládeže, ale aj u dospelých. Príčina by mohla byť slabá osveta týkajúca sa mentálneho zdravia. Aj keď význam duševného zdravia zdôrazňuje každá väčšia firma, vyskakujú na nás reklamy z médií a vlády prízvukujú dôležitosť duševného zdravia, realita je iná. Žijeme veľmi rýchly, hektický a stresujúci život, neustále sa niekam ponáhľame a spomalíme len vtedy, keď si už telo berie daň za svoje neustále fungovanie v podobe nejakej choroby alebo zdravotných ťažkostí,“ uviedla školská psychologička.
Za posledné roky môžeme mať v našej spoločnosti pocit, že čoraz viac detí potrebuje špeciálny prístup vo vzdelávaní, pretože narastá počet detí, ktoré majú nejakú formu poruchy učenia. Čím je to zapríčinené? Je to spôsobené len tým, že v súčasnosti je lepšia diagnostika ako bola v minulosti, alebo je na vine digitalizácia či moderná doba.
„Áno, je pravda, že žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pribúda. Osobne si myslím, že je to spôsobené viacerými aspektmi. Jednak náš životný štýl, strava, práca, neustály stres, nedostatok času, snaha zabezpečiť rodinu čo najlepšie. Technológie, ktoré sa stali súčasťou výchovy, hodnotové rebríčky sa zmenili, sami máme slabšie sociálne a komunikačné zručnosti, keďže množstvo vecí môžeme vybaviť cez internet či telefón. Veľkú rolu v rámci porúch zohrávajú genetika a dedičnosť, ktoré nedokážeme ovplyvniť,“ dodala De Almeida.
Nahlásiť chybu v článku