Medzi hlavné výzvy Európskej únie v auto-moto segmente rozhodne patrí boj proti vysokým emisiám. V uplynulom období sa skloňovalo hneď niekoľk návrhov, ktoré by mohli v problematike pomôcť, pričom už od 1. septembra sa do praxe dostane emisná norma Euro 6e. Informuje o tom portál TopSpeed.sk.
V súčasnosti je v platnosti emisná norma Euro 6d-ISC-FCM, ktorou sa riadime od roku 2020. Dodatky ISC a FCM znamenajú, že výrobca musí s využitím vzorky vozidiel preukázať splnenie zákonných požiadaviek na používaných autách, rovnako ako musia byť tieto vozidlá vybavené systémom monitorovania spotreby paliva. Dôvodom je fakt, že emisie sa často v praxi líšili od toho, čo uvádzali producenti v dokladoch.
Nová norma Euro 6e by mala symbolizovať ďalšie sprísnenie nastavených pravidiel a zároveň bude slúžiť ako medzikrôčik k norme 7. Dôležitým poznatkom je, že norma 6e v princípe mení faktor zhody pre merania emisií v reálnej prevádzke. „Konkrétne znižuje hodnotu pre oxidy dusíka NO z 1,43 na 1,1 a počet tuhých častíc emitovaných z výfuku auta z 1,5 na 1,34,“ priblížil portál TopSpeed.
Uvedené zmeny začínajú platiť od 1. septembra 2024 a Európska komisia sa rozhodla implementovať ich v troch etapách. Pre motoristov je podstatné vedieť, že vozidlá spĺňajúce súčasnú normu môžu registrovať iba do 31. augusta 2024, teda už len pár dní. Dodržiavanie spomínaných emisných noriem je dôležité najmä z hľadiska vjazdov do takzvaných ekologických zón v európskych mestách.
Túto iniciatívu sa rozhodli podporiť stovky väčších miest naprieč celým starým kontinentom a jej ignorovanie, pochopiteľne, „odmeňujú“ pokutami. Majitelia vozidiel by teda mali dbať na to, aby ich dopravné prostriedky spĺňali príslušné kritériá, predovšetkým pri dieselových pohonoch.
Nahlásiť chybu v článku