Reprofoto: Voyo/ Foto: TASR - Martin Baumann

Atraktívny športový turnaj sledujú milióny fanúšikov naprieč celým svetom, tým pozornejším neušiel čoraz viac diskutovaný detail.

Futbal je stále jasnou svetovou športovou jednotkou, a preto nie je žiadnym prekvapením, že aj európsky šampionát púta obrovskú pozornosť, a to aj mimo starého kontinentu. Čo už však niektorých prekvapilo, je zoznam hlavných sponzorov turnaja, medzi ktorými dominujú čínske spoločnosti. Tento detail si začali všímať viaceré zahraničné médiá a nahneval aj mnohých Nemcov.

Článok pokračuje pod videom ↓

EURO 2024 organizované Nemeckom má 13 hlavných sponzorov, medzi ktorými nájdeme známe a tradičné spoločnosti spojené s futbalom. Ide o domáceho odevného giganta Adidas, spoločnosť Booking.com, Coca-Cola, Lidl, Strauss či Visit Qatar. Ako uvádza portál SCMP, prakticky tretinu hlavných sponzorov však tvoria čínske spoločnosti, ktoré si na Majstrovstvách Európy zaplatili masívnu reklamu.

Konkrétne ide o platobnú službu AliPay+, megapopulárneho predajcu AliExpress, technické spoločnosti Hisense a Vivo, ale tiež výrobcu elektromobilov BYD. Ako ďalej píše magazín DW, posledný menovaný sponzor dokonca nahradil tradičného domáceho automobilového partnera – Volkswagen, čo mnohých Nemcov nahnevalo. V Nemecku sa začali objavovať komentáre, podľa ktorých patriotizmus značne potlačili peniaze.

Veľké čínske kampane si všimli aj tí pozornejší diváci, ktorí môžu na baneroch pri hracej ploche pozorovať z veľkej časti práve spomínané čínske spoločnosti, ktoré sa na európsky trh valia zásadným spôsobom. Nie je to tak dávno, čo slovenské telefóny zaplavila napríklad kampaň od Temu.

Kľúčové sú peniaze

Portál DW sa snažil zistiť, prečo UEFA zvolila značnú časť sponzorov práve z Číny, no priamej odpovede sa nedočkali. Je však zrejmé, že v takýchto prípadoch to skutočne je hlavne o peniazoch, aj keď najväčší sponzori zvyknú tiež zabezpečovať iné praktické veci okolo šampionátu.

Trhy so spotrebným tovarom sú z veľkej časti globálne trhy a futbal má celosvetový dosah, najmä pokiaľ ide o také dôležité podujatie, akým sú majstrovstvá Európy. Globalizácia ekonomiky a komercializácia futbalu idú ruka v ruke,“ povedal na margo situácie Henning Vöpel, riaditeľ Centra pre európsku politiku. Ten ďalej uviedol, že UEFA sa rozhoduje na základe dvoch hlavných kritérií – výška ponuky a strategickosť investície.

V pozadí reklama na AliExpress. Reprofoto: Voyo

Čínske spoločnosti majú v tomto smere jasný zámer, chcú sa dostať do povedomia na európskom trhu, ktorý je pre nich z hľadiska expanzie extrémne dôležitý a hlavne finančne zaujímavý. Navyše z neho plynie vo viacerých smeroch silná konkurencia, pričom práve taká sledovaná udalosť, ako sú Majstrovstvá Európy vo futbale, je ideálnou príležitosťou na zviditeľnenie.

Uložiť článok

Najnovšie články