Foto: Profimedia

Megaprojekt z čias Leonida Brežneva dostal druhý dych, Rusko "trať do stratena" potrebuje ešte viac, ako kedykoľvek predtým.

Sovietsky zväz bol v časoch svojej najväčšej slávy známy rôznymi veľkými, často až bizarnými projektami. Do kategórie tých potrebných určite môžeme zaradiť aj BAM, teda Bajkalsko-amurskú magistrálu, ktorá mala zásadný význam, a to ako z hľadiska spoločenského, tak aj ekonomického. Po rokoch úpadku ju Rusi opäť oživujú, dôvodom majú byť uvalené sankcie a orientácia na východné trhy. Informuje o tom portál Hospodárske noviny.

Článok pokračuje pod videom ↓

Koncom apríla Rusi oslavovali 50. výročie od začiatku budovania BAM, ktorá je inak známa aj ako „trať do stratena“ či druhá Transsibírska magistrála. Mnohí ju označujú ako sovietsku stavbu storočia, nakoľko mala pre krajinu obrovský význam. Jednu z najdlhších železničných tratí budovali státisíce mladých komunistov, respektíve ďalších pracovných migrantov. Okolo trate, ktorá viedla cez Sibír až k Tichému oceánu, vznikali aj nové obce.

Víziou Sovietskeho zväzu bolo vytvoriť koridor, ktorý by zabezpečil lepšie využívanie bohatých prírodných zdrojov, silnejšie dopravné napojenie odľahlejších regiónov, vznik nových miest a posilnenie tých existujúcich, ale tiež malo ísť o plnohodnotnú alternatívu spomínanej Transsibírskej magistrály v prípade vojnového konfliktu s Čínou.

Aj napriek smelým plánom sa do pravidelnej prevádzky dostala až okolo roku 1989 a svoj potenciál nikdy plnohodnotne nenaplnila. Navyše, už v 90. rokoch sa prepravované objemy znížili a magistrála vykazovala známky nerentability. Ako sa ďalej v článku HN uvádza, zlepšenie prišlo s oživením ruskej ekonomiky, no jej význam a takpovediac aj znovuzrodenie opätovne nastalo od ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022.

Foto: Profimedia

Môže za to hneď niekoľko faktorov. Tým prvým sú uvalené sankcie, ktoré Rusko do veľkej miery izolujú od západného sveta, hlavne s ohľadom na pozemnú prepravu. Druhým je väčšia orientácia na východné ázijské trhy, s ktorými Rusi obchodujú čoraz viac a prepojenie týchto obchodných väzieb je pre nich aktuálne kľúčové. Ako z najnovších informácií vyplýva, primárnou prevážanou surovinou je v súčasnosti uhlie.

Ďalšie rozširovanie magistrály avizoval v apríli aj prezident Vladimir Putin, ktorý by chcel zvýšiť objem prepravovaných surovín o niekoľko desiatok ton. „V blízkej budúcnosti sa stanú hlavné magistrály na východe Ruska – Transsibírska magistrála a BAM – nepostrádateľnými. Ich dopravný, logistický a ekonomický význam bude len rásť,“ uviedol hlavný vedecký pracovník Geografického ústavu V. B. Sočavu, sibírskej pobočky akadémie vied, Leonid Bezrukov.

Uložiť článok

Najnovšie články