Kým v minulosti ich bolo veľmi málo, dokonca v niektorých mestách nebol žiadny, teraz nájdeme po celom Slovensku, ale aj v iných štátoch, množstvo kruhových objazdov. Tie nahradzujú frekventované križovatky a prispievajú k plynulosti dopravy. Ale stále sa nájdu vodiči, ktorí nevedia, ako sa majú na takomto objazde správať.
Kruhový objazd je populárnym riešením križovatiek, kde vznikajú zápchy, ale aj dopravné kolízie. Svojou správnou veľkosťou dokáže zefektívniť dopravu a odľahčiť preplnené križovatky.
Ako uvádza portál Autoviny, kruhový objazd, pokiaľ nie je upravený dopravným značením, je považovaný za križovatku ciest, na ktorej platí prednosť sprava. Znamená to, že ak chcete vstúpiť na taký kruhový objazd a na ňom sa nachádza auto, má vám dať prednosť.
Avšak drvivá väčšina kruhových objazdov na Slovensku má pred vstupom na kruhový objazd značku informujúcu o dávaní prednosti vozidlu, ktoré sa na ňom nachádza. Vtedy vodič musí dávať prednosť vozidlám nachádzajúcim sa na kruhovom objazde.
Smerovky na kruhovom objazde
Používanie smeroviek na kruhovom objazde je jasné a zrejmé na základe vyhlášky, teda Zákona o cestnej premávke 8/2009 Z. z. z 3. decembra 2008 o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Jazdu po kruhovom objazde upravuje § 30 odsek 5, v ktorom je uvedené: „Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.“
Z toho je zrejmé, že vodič pri vchádzaní na kruhový objazd smerovku nepoužíva, rovnako ju nepoužíva ani počas jazdy na ňom a až keď sa blíži k východu z kruhového objazdu, tak dá znamenie o zmene smeru jazdy do pravej strany.
Použitie ľavej smerovky je teoreticky možné na kruhovom objazde s viacerými pruhmi.
Študent autoškoly v Poľsku
Na prípad problému so smerovkou upozornil aj poľský portál Moto. Ten opisuje prípad, ktorý sa udial v poľskom meste Lublin pred niekoľkými rokmi. Vtedy pri skúške adept na vodičské oprávnenie nezapol smerovku pred vstupom na kruhový objazd. To skúšajúci vyhodnotil ako chybu a adept skúškou neprešiel.
Ten bol ale presvedčený o tom, že chybu neurobil a celá kauza sa dostala až na súd, kde uznali, že skúšajúci nebol v práve. Treba poznamenať, že poľské dopravné predpisy sú v tomto ohľade rovnaké ako slovenské.
Nahlásiť chybu v článku