Veľké zaoceánske nákladné kontajnerové lode nie sú práve ekologickým spôsobom dopravy. Preto je každá inovácia v tejto oblasti veľmi cenná. Nová nákladná loď Pyxis Ocean využívajúca starodávnu technológiu na to, aby bola ekologickejšia, sa teraz vydala na svoju testovaciu plavbu.
37,5-metrové plachty
Ako píše IFL Science, využívanie plachiet nie je ničím novým. Avšak je rozdiel poháňať vetrom bežnú plachetnicu a gigantickú kontajnerovú loď, ktorá sa jednoducho musí spoliehať na silné motory.
Loď Pyxis Ocean je teda akýmsi hybridom. Stále má (a aj musí mať) silný motor, avšak tiež má vo svojej výbave 37,5-metrové „plachty“ nazývané WindWings. Skôr ako o plachty ide o krídla, ktoré umožňujú efektívne zachytávať vietor a jeho energiu používať na posun lode.
Testovacia plavba začala tento mesiac a z lodeníc v Číne vypláva loď obohatená plachtami na cestu do Brazílie. Aspoň časť cesty by sa mala loď plaviť čisto iba na veterný pohon a inžinieri dúfajú, že oproti bežnej porovnateľnej nákladnej lodi ušetria 30 % paliva.
Lodná doprava sa bude rozvíjať
Nie je to zanedbateľná čiastka. Až 90 % svetového obchodu sa zabezpečuje pomocou lodnej prepravy, pričom sa predpokladá, že do roku 2050 sa objem tovaru prepravovaného po vode strojnásobí.
Námorný priemysel je pritom zodpovedný za takmer 3 % celosvetových emisií skleníkových plynov. A projekty, ako sú tieto, by mohli toto číslo znížiť.
Cargill vo vyhlásení uvádza, že pomocou veternej technológie by mohli šetriť na globálnej trase jeden a pol tony paliva denne a pri zaoceánskych plavbách ešte viac. Nielen, že sa tak ušetrí na palive, ale hlavne sa tým aj zredukujú emisie.
Nahlásiť chybu v článku