V týchto dňoch sa do kín dostala veľmi očakávaná „ružová“ novinka v hlavných úlohách s Margot Robbie a Ryanom Gosslingom. Vtipný príbeh so silným odkazom na plátna vyniesol aj azda najkľúčovejšiu postavu stojacu za ikonickou bábikou Barbie – jej vynálezkyňu Ruth Handler.
V článku sa dozviete:
- kto bola Ruth Handlerová;
- ako vznikla spoločnosť Mattel;
- čo ju inšpirovalo k tomu, aby vznikla Barbie;
- s akými problémami bojovala.
Od ťažkých začiatkov…
Mnoho príbehov úspešných ľudí sa často začína v nie príliš jednoduchom detstve a dospievaní. Ruth, dcéra chudobných židovských prisťahovalcov, bola najmladšia z desiatich súrodencov. Ako píše portál WomensAgenda, práve z tohto dôvodu (nedostatok financií rodičov) sa nedostala na školu a musela ísť pracovať ako sekretárka. V mladom veku sa vydala za Elliota Handlera, s ktorým si prešli aj ťažkými ekonomickými časmi počas druhej svetovej vojny a na svet priviedli 2 deti.
Ako 30-ročná chcela naplniť svoje životné ambície a verila aj vo svojho manžela, ktorý disponoval dizajnérskymi schopnosťami a v roku 1945 založil s Haroldom Matsonom dielňu, ktorá sa mala zameriavať na výrobu plastových predmetov. Tento ich spoločný biznis dostal názov na základe kombinácie písmen v ich menách – Mattel (Matsen, prezývaný Matty a Elliot Handler), uvádza ThoughtCo.
Vstup do hračkárskeho priemyslu
Pôvodný biznis plán však dvojici Mattel nevyšiel, Matson predal svoj podiel vo firme a ostali v nej tak len manželia. Tí skúsili vyrábať zo zvyškov plastov nábytok do hračkárskych domčekov pre bábiky, čo sa ukázalo ako dobrý ťah. Mattel tak prešiel plne do priemyslu s hračkami a prvým veľkým hitom bolo hračkárske ukulele, píše HistoryHit. Zásadným prelomom, ktorý ukázal genialitu Ruth, bol rok 1955 a televízny program Mickey Mouse Club.
Ruth navrhla daný program sponzorovať, poskytla doň vlastné produkty a pri cielení reklamy sa zamerala na koncového užívateľa – deti (väčšina reklám v tej dobe reklamy smerovala k dospelým). Nebol to malý krok, nakoľko doň spoločnosť Mattel investovala celú svoju vtedajšiu hodnotu, čo podľa WomensAgenda bolo približne 500-tisíc dolárov. Ťah sa ukázal ako geniálny, po odvysielaní televíznej show tisíce detí po celej Amerike žiadali rodičov, aby im vyobrazené produkty od Mattela zaobstarali.
Barbie mení hru
Najdôležitejším krokom kariéry ambicióznej ženy bola bez debaty bábika, ktorú dnes pozná každý z nás. Barbie zmenila hračkársky priemysel a priniesla revolúciu v dievčenskom svete. Podľa dostupných zdrojov existujú dva zdroje inšpirácie, ktoré Ruth pri tvorbe bábiky ovplyvnili. Prvým impulzom k nápadu bol výlet do Švajčiarska v roku 1956, kde v jednom z výkladov videla bábiku pre dospelých – Bild Lili.
Podľa EnVols táto bábika interpretovala ženské krivky realisticky a nešlo o vyobrazenie dieťaťa. Kým Bild Lili nebola určená na hranie, Ruth napadlo vytvoriť bábiku, ktorá bude interpretovať pekné ženské krivky (štíhla postava, prsia a pod.), no zároveň bude vyrábaná priorite pre deti.
V tomto bode videla Ruth Handler vizionársky a cítila, že vtedajšie dievčence už nechcú byť zosobnené len do roly matky. Potvrdilo sa jej to u vlastnej dcéry, ktorá vynálezkyni slávnej bábiky poskytla druhý dôležitý impulz. Ruth videla svoju dcéru Barbaru (podľa nej pomenovanie Barbie), ako sa s kamarátkami hrá s papierovými bábikami, ktoré zosobňovali ženy na vysokej škole, či počas kariéry na rôznych pozíciách.
Žena môže byť tým, čím len chce
„Celá moja filozofia Barbie spočívala v tom, že prostredníctvom bábiky môže byť malé dievčatko čímkoľvek, čím chce byť. Barbie vždy predstavovala skutočnosť, že žena má na výber,“ uviedla Ruth vo svojej autobiografii. Emancipácie z výlučnej úlohy matky a vyobrazenie dospelej slečny namiesto batoľaťa vyvolalo skepsu prakticky v každom, kto o nápade počul. Výnimkou nebolo ani mužské predstavenstvo spoločnosti Mattel.
Nahlásiť chybu v článku