Názov podľa svetoznámeho románu, pobočky po celom svete vrátane lietadlových lodí a logo, ktoré každého láka už z veľkej diaľky. Tieto, ale aj ďalšie fakty napovedajú, že reč je o sieti kaviarní Starbucks, ktorá u ľudí často vzbudzuje dvojaké emócie.
Množstvo ľudí by sa pre porciu kávy zo známeho Starbucksu možno aj začalo biť. Ide totiž o známu značku, ktorá nie je v našich končinách až tak rozšírená a mnohí sa k nej dostávajú len cez sociálne siete či zábery vo filmoch alebo seriáloch.
Ide teda o prežitok bez kvalitatívnej zložky s marketingovým základom, alebo o poctivú „fastfoodovú“ kávu so sebou? Ako pri týchto veľkých značkách býva zvykom, pravda je stále niekde uprostred. Starbucks mnoho ľudí odsudzuje za prevedenie, ponuku či v neposlednom rade cenu, no netreba zabúdať, že tento kaviarenský biznis je ďaleko najväčšou sieťou kaviarní na svete.
Súčasná expanzia a upevnenie pozície
Starbucks má podľa Financesonline k dnešnému dňu až 33 833 prevádzok, pričom ročne sa ich sieť rozrastie o približne 1 000 kaviarní. Z celkového počtu sa takmer tretina všetkých stánkov pod „zelenou Sirénou“ nachádza v Spojených štátoch amerických, kde návšteva Starbucksu patrí medzi najbežnejšie denné aktivity väčšiny tamojších obyvateľov.
Aj keď sa vznik tejto firmy viaže na Spojené štáty americké, posledné roky patria čínskej expanzii. Prvý čínsky Starbucks otvorili v roku 1999, pričom dnes ich je cez 4 700. Statista dodáva, že Čína plánuje do konca roka 2022 uviesť približne každých 15 hodín novú prevádzku Starbucksu.
Zakladatelia boli obyčajní milovníci kávy a nových nápadov
Jerry Baldwin, Zev Siegl a Gordon Bowker. Tri mená, ktoré dnes pozná len málokto a ešte menej ľudí vie, že toto sú praví pôvodní zakladatelia siete Starbucks. Nešlo však o investorov, biznismenov a už vôbec nie baristov.
Zatiaľ čo Bowker sa snažil uchytiť ako spisovateľ, Siegl s Baldwinom boli učiteľmi. Ich záľubou bola kvalitná pražená káva, a tak sa 30. marca 1971 rozhodli otvoriť prvú prevádzku Starbucks. Názov vzišiel z viacerých nápadov, keďže pôvodne sa mala ich kaviareň volať Starbo. Istý obchodný partner im v tej dobe poradil, že spojenie písanie „S“ a „T“ na začiatku názvu je veľmi silné a má na ľudí výrazný vplyv.
Napokon skončili pri Starbucks, čo v podstate kopíruje meno postavy z novely o veľrybe Moby Dick (Palubný dôstojník Starbuck). „Spojenie Starbucks a Moby Dicka nemá nič spoločné. Ide len o náhodu, že sa to podobá,“ povedal Gordon Bowker.
Rozšírenie, predaj a svetový úspech
Do roku 1986 mali zakladatelia šesť prevádzok po celom Seattli. O rok neskôr sa pôvodní zakladatelia značky rozhodli predať celú sieť bývalému firemnému šéfovi marketingu, Howardovi Schultzovi, ktorý sa stal otcom svetovej expanzie a úspechu spoločnosti.
Už za prvé roky Schultzovho riadenia sa Starbucks dostal aj za hranice Seattlu a firma začala uvažovať nad poriadnym rozmachom aj mimo Spojených štátov a Kanady.
Zahraničná expanzia začala v Japonsku, pokračovala do Európy a Číny, kde počty nových Starbucksov rástli veľmi rýchlym tempom. V roku 1992 mali 140 prevádzok a spoločnosť dokonca vstúpila na burzu, pričom zo začiatku sa jedna akcia pohybovala na cene 17 dolárov, dnes je to približne 80 dolárov.
Logo, ktoré si prešlo zmenami aj kritikou
Hovorkyňa spoločnosti, Valerie O’Neil, v roku 2006 opísala logo Starbucksu ako sirénu z gréckej mytológie alebo morskú pannu, ktorá má vytiahnuť dominanciu kávy. Logo si od vzniku prešlo viacerými zmenami, pričom najčastejšie išlo o prerábanie vzhľadu zobrazenej ženy a raz aj sfarbenie.
Posledná výrazná zmena loga prišla ešte v roku 2011, kedy z kruhu zmizol nápis Starbucks a ostala na ňom len siréna s korunou.
Starbucks majú aj na lietadlovej lodi či na pozemku CIA
Keďže táto sieť kaviarní sa stala absolútnym svetovým hitom, prirodzene k nej patria aj viaceré prvenstvá či zvláštnosti. V súčasnosti existuje prevádzka Starbucksu napríklad v centrále CIA, teda Ústrednej spravodajskej služby.
Kvôli ochrane súkromia a bezpečnosti tam však nenájdete žiadne písanie mien na poháre, pričom aj samotní zamestnanci sú privážaní a odvážaní v prítomnosti ochranky. Ďalším miestom, kde by ste populárnu kaviareň nečakali, sú lietadlové lode amerického námorníctva. Touto extra výbavou sa môže pochváliť niekoľko z nich, píše Factsite.
Až neuveriteľným sa tiež môže zdať fakt, že v kalifornskom Santa Fe Springs sa na rozlohe 40 kilometrov nachádza až 560 pobočiek Starbucksu.
Kontroverzia a rasizmus
Každá značka tejto úrovne má na účte okrem svetovej popularity a úspechov aj dávku kritiky a kontroverzie. Neobchádza to ani Starbucks, ktorý sa za ostatné roky pasoval najmä s rasizmom. Zamestnanci prevádzok po svete boli často obvinení z prejavu rasovej diskriminácie, čo viedlo k veľkým škandálom.
Prvým veľkým fiaskom bol ešte rok 1994, kedy mal regionálny riaditeľ Starbucksu urážať zamestnankyňu tmavej pleti a volať ju „Toby“, čo bolo v tej dobe meno otroka v televíznom seriáli.
V inom roku sa zamestnanec sťažoval vedeniu za rasovú diskrimináciu na pracovisku, na čo mu vedenie uložilo ešte viac práce a následne ho prepustili. Zamestnanci pobočiek tiež dostali výslovný zákaz nosiť akékoľvek symboly na podporu hnutia #BlackLivesMatter.
Starbucks sa tiež neblysol ani na začiatku vojny na Ukrajine. Zatiaľ čo všetky nadnárodné spoločnosti s okamžitou platnosťou ukončovali obchodné aktivity v Rusku, Starbucks vyčkával. Generálny riaditeľ firmy dokonca ešte 4. marca povedal, že Starbucks má v Rusku 130 licencovaných pobočiek spravovaných dôveryhodným partnerom.
Ako však o štyri dni neskôr napísala CNBC, Starbucks pozastavil prevádzky v Rusku a odmietol komentovať, ako bude vyzerať budúcnosť spoločnosti na ruskom trhu.
Riešiť musia hlavne ekológiu
Starbucks ročne použije približne 2,3 miliardy jednorazových pohárov. Firma však vzhľadom na globálne problémy a ekológiu začala so zmenami, ktoré ich majú udržať od kritiky. Ide hlavne o odstránenie plastových slamiek, recykláciu pohárov či všeobecné triedenie odpadu.
Aj keď sa Starbucks stretáva s dávkou kritiky, ich koncept a dominancia na kaviarenskom trhu je nepopierateľná.
Nahlásiť chybu v článku