Ak ste si nedávno objednali tovar z Číny alebo z inej tretej krajiny a hodnota je do 150 eur, pravdepodobne dúfate, že príde ešte tento mesiac. V takom prípade totiž nebudete musieť tovar precliť a platiť DPH. Po 1. júli to však už bude iné.
Nové pravidlá
Finančná správa podáva pomocnú ruku svojim klientom a spustila špeciálnu podstránku k projektu e-commerce. Ide o nové pravidlá preclievania zásielok z tretích krajín, ktoré začnú platiť od 1. júla vo všetkých členských krajinách Európskej únie. Klienti na novej podstránke nájdu detailné informácie o novom preclievaní.
Finančná správa sa intenzívne pripravuje na nové pravidlá preclievania. Po novom budú občania od 1. júla 2021 povinne preclievať všetky zásielky z tretích krajín (mimo Európskej únie). Keďže ide o veľkú zmenu, finančná správa podáva svojim klientom pomocnú ruku. Sprístupnila špeciálnu podstránku na portáli finančnej správy.
Klienti na nej nájdu všetky potrebné informácie o e-commerce na jednom mieste a informácie kedy a kde podať colné vyhlásenie, aké doklady klient potrebuje, ako sa registrovať a podať colné vyhlásenie, ako zaplatiť DPH, ako sa dostanem k nakúpenému a preclenému tovaru.
Clo iba nad 150 eur
Kupujúci bude po novom musieť podať elektronické colné vyhlásenie na všetok dovážaný tovar z krajín mimo Európskej únie. Pravidlá pre clo sa nemenia, clo klient zaplatí až pri zásielke s hodnotou presahujúcou 150 eur. Neplatí to však pre DPH, ktorú budú musieť klienti od júla zaplatiť v prípade všetkých zásielok, aj tých s nízkou hodnotou do 22 eur.
Finančná správa preclievanie zásielok do 150 eur (s výnimkou alkoholu, tabaku, zbraní a pod.)svojim klientom výrazne zjednoduší. Preclievať sa budú jednoduchým a zrýchleným spôsobom prostredníctvom nového portálu e-commerce. Bude stačiť vyplniť jednoduchý elektronický formulár, podpísať a odoslať. Celý proces bude automatizovaným, vrátane prepustenia tovaru, finančná správa nebude doňho zasahovať. Pre zásielky s tovarom nad 150 eur budú klienti používať štandardné colné vyhlásenie.
Okrem špecializovanej podstránky bude klientom k dispozícii aj automatizovaný chatbot finančnej správy Taxana. Pripravení pomôcť sú aj konzultanti colného call centra finančnej správy, ktoré funguje v non stop režime.
Ako to bude prebiehať?
Ako píše portál Živé, je potrebné mať občiansky preukaz s čipom a certifikát na vytváranie elektornického podpisu. Bude potrebné sa zaregistrovať v informačnom systéme Centrálny elektronický priečinok. Návod, ako sa zaregistrovať, nájdete na stránke finančnej správy.
Po registrácii sa treba prihlásiť a zobrazí sa prostredie, v ktorom podáte colné vyhlásenie. Jeho vyplnenie by nemalo trvať dlhšie ako 15 minút.
Niekoľko krokov
Najprv si colné podanie colného vyhlásenia nazvete podľa seba, podstatné je, aby ste si názov pamätali, v prípade problémov slúži ako identifikátor. Potom označíte, či colné vyhlásenie podávate za seba alebo za niekoho iného.
V ďalšom kroku je potrebné zadať referenčné číslo objednávky, ktoré pridelí predajca a potom sa označí, aké boli náklady na dopravu.
Na ďalšej strane sa pridá názov tovaru, jeho kód, ktorý nájdete na stránkach finančnej správy, počet kusov tovaru a cenu v mene, v ktorej ste ho kupovali. Ak zásielka obsahuje viac položiek tovaru, treba krok zopakovať. Celková suma však nesmie presiahnuť 150 eur, inak je potrebné precliť tovar štandardným spôsobom.
V nasledujúcom kroku sa zadávajú údaje o zásielke. Musíte uviesť číslo prepravného dokladu, hmotnosť a zodpovedajúci colný úrad. Nasledujúca strana už bude vyplnená, keďže obsahuje údaje o deklarantovi. Tie sa získajú z občianskeho preukazu, ktorým sa do systému prihlasuje, treba však údaje skontrolovať a doplniť rodné číslo. Ďalšia karta je zhodná s predchádzajúcou, vypĺňajú sa údaje o dovozcovi, čo je nakupujúci.
Ďalší krok zahŕňa údaje o predajcovi, ktorý vám ich má poskytnúť pri objednaní tovaru. Ak ste si vyhlásenie robili sami, nasledujúca karta o zástupcovi je nepodstatná. Potom je už len potrebné si údaje skontrolovať a elektronicky podpísať.
Do elektronickej schránky príde potom informácia, či je podanie v poriadku a tiež informácia o výške DPH a o účte, na ktorý treba daň zaplatiť. Následne už je potrebné iba čakať na zásielku.
Dá sa tomu aj vyhnúť
Ak sa vám tento proces nepozdáva, môžete si ešte dať pozor na to, kde sa tovar nachádza. Aj keď objednávate tovar z „Číny“, môže sa už nachádzať v sklade v Európskej únii. V takom prípade tento proces nebude potrebný. Rovnako, ak pri objednaní zvolíte možnosť EU Priority Line alebo Priority Direct Mail, platbe sa vyhnete.
Nahlásiť chybu v článku