Škoda, že som si nerátal, s koľkými leteckými spoločnosťami som lietal, na koľkých letiskách som bol a hlavne, koľko hodín som strávil spolu na cestách. Ale jedno si určite pamätám. Nikdy som nezažil, že by najväčšie letiská na svete boli takmer prázdne, alebo že by som letel takmer prázdnym lietadlom. Koronavírus priniesol so sebou aj bizarné príbehy.
Niekto by si pri tej fotke povedal wau, niekto by toto chcel raz zažiť, niekto… Takéto fotky prázdneho lietadla sme si mohli spraviť pri letoch do exotickej rovníkovej Afriky. Dnes si spravíte záber z prázdneho lietadla bez problémov aj na trase Soul – Dubaj na palube Emirates.
Len si predstavte, že do lietadla Boeing 777 – 300 ER, kde sa zmestí až 400 pasažierov, nastúpi len 18 ľudí a obsluhuje ich 20 členná posádka. Nastupujem s otvorenými ústami a moje prekvapenie vytrhne po 4 minútach hlásenie ,,Nástup ukončený” a zavrú sa dvere. Kde si sadnem? Ktorý rad si vyberiem? Alebo nebudeme sa hrať na schovávačku? Lietadlo máme len pre seba.
Pýtam sa letušky, či sa toto vôbec oplatí. „To lietadlo neletí kvôli pár ľuďom, ale kvôli cargo (letecká preprava zásielok). Vy ste vlastne len pristúpili,” povie sprisahanecky letuška a spýta sa, či si nedám drink.
Aj takto dnes vyzerá situácia vo svete. Ázia sa úplne uzavrela a nedá sa nikam lietať. Len pár leteckých spoločností prevádzkuje lety, ale onedlho aj oni asi skončia. Na jednej strane Európa, ktorá sa otvára a na druhej Ázia, ktorá sa pripravuje na druhú vlnu. Nikde to nie je cítiť viac ako v Južnej Kórey.
Južná Korea, jedna z nasilnejších ekonomík na svete, sa uzavrela rovnako ako Kambodža, odkiaľ som išiel domov. Krajina, ktorá je závislá na vývoze viac ako Slovensko, zavrela hranice. A teda aj sem nikto poriadne neletí.
Letisko Incheon, kde každú minútu odletelo lietadlo do sveta, má dnes menej letov a príletov ako naše bratislavské letisko pred koronou. Ten, kto bol na letisku v Incheone vie, že je to jedno z najlepších a najväčších letísk na svete. Letisko si vždy pamätám ako pekne plné. Dnes sa tu prechádzaš po prázdnych halách. Nikde nikto. Pusto.
Ale väčší šok som zažil v Dubaji. Cez toto letisko prešlo viac Slovákov ako v Incheone. A viete koľko lietadiel odlietalo 21. júna? Ešte menej ako v Soule. Kým pred koronou z Dubaja odlietalo takmer každú minútu jedno lietadlo, dnes za jednu hodinu jedno. Bizarné. V prevádzke bol len jeden terminál a aj ten bol do polovice uzavretý. Mnoho reštaurácií malo len vyložené stoličky. Pusto, prázdno. Ako z nejakého dobrého katastrofického filmu, kde sa niečo stalo.
Aj takto dnes vyzerá cestovanie do/z Ázie. Ja som sa vracal domov z Kambodže, ale keď som narazil na správy, že všetko chcú nechať zavreté až do októbra, tak som sa zbalil a odletel naspäť. Napríklad Kambodža vyhlásila, že každý, kto sem priletí, musí zložiť kauciu 3000 USD na osobu a musí byť testovaný na Covid-19 za poplatok 100 USD v špeciálnej miestnosti.
Ak by niekto z daného lietadla mal vírus, na všetkých sa vzťahuje 14-dňová karanténa, ktorá bude stáť každého pasažiera 86 USD na noc. A nielen Kambodža. Indonézia sa zatvorila do októbra, Vietnam prijme len tých, kde vírus nebol zaznamenaný minimálne jeden mesiac, laoský minister vyhlásil, že táto sezóna je už stratená. A potom sa nečudujme, že si odletíte prázdnym lietadlom.
Nahlásiť chybu v článku