Nemení sa len doba, no menia sa v nej aj umelci. Aj v minulosti boli diela niektorých velikánov, ako príklad môžeme uviesť Vincenta Van Gogha, nedocenené či dokonca ako v prípade Francisca Goyu niekedy aj kontroverzné. Ak by sme sa držali kontroverzie, tak v súčasnosti by sme mohli nájsť mnoho zaujímavých umelcov. Jednou z nich je jednoznačne Marina Abramovičová, ktorá svoje telo a jeho zraniteľnosť povýšila na umenie. No zo všetkých aj tak asi najviac vytŕčal Hermann Nitsch.
Vo veku 83 rokov zomrel rakúsky výtvarný umelec Hermann Nitsch, známy svojimi maľbami a performanciami s použitím ľudskej krvi a zvieracích tiel. Jeho rodina to uviedla vo vyhlásení, z ktorého cituje tlačová agentúra AFP.
„Hermann Nitsch zomrel pokojne vo veku 83 rokov po ťažkej chorobe,“ uvádza sa vo vyhlásení rodiny. Nitsch skonal v nemocnici v Dolnom Rakúsku.
Článok sme pôvodne publikovali v marci 2020 a pri príležitosti smrti umelca sme ho opätovne, so zmenenou obrazovou prílohou, zverejnili.
Ak by ste v minulosti Nitscha stretli na ulici, povedali by ste si, že vyzerá ako príjemný starý pán. Asi nikoho by ani vo sne nenapadlo, že na svojom zámku Prinzendorf každoročne usporadúva performancie s názvom Divadlo orgií a mystérií.
Narodil sa do vojny
Nitsch sa narodil 29. augusta 1938 vo Viedni v čase, keď už bolo Rakúsko násilne pripojené k nacistickému Nemecku anšlusom. Vojna ho vo veľkom ovplyvnila a to aj preto, že jeho otec zahynul pri bojoch v Rusku. Stal sa z neho odporca nacionalizmu a zmenil sa na kozmopolitu.
Študoval na gymnáziu, ktoré však nedokončil a prihlásil sa na grafickú školu, ktorá mu dala dobré základné vzdelanie ohľadom maľby. Zaujímali ho prakticky všetky aspekty umenia, od maľby, cez poéziu či prózu až po divadlo alebo hudbu. Blízke mu však boli aj filozofické či náboženské učenia alebo psychoanalýza.
Po ukončení štúdia sa stal grafikom v technickom múzeu a začal rozvíjať svoju myšlienku 6-dňového Divadla orgií a mystérií. Popritom sa začal venovať abstraktnej maľbe.
Jeho myšlienka divadla je iná, akú si predstavíme my. Od svojich divákov žiadal zmyslové precítenie. Chcel, aby cítili, počúvali, dotýkali sa. Aby cítili mäso, vnútornosti, ovocie, pachy kadidla, moču, benzínu, amoniaku či horúcej vody. Toto všetko ho viedlo k vytvoreniu Divadla orgií a mystérií.
Hermann Nitsch je typickým predstaviteľom akcionalizmu. Spolu s Ottom Muehlom alebo Rudolfom Frohnerom začiatkom 60. rokov uviedli manifest viedenského akcionalimu. Ako uvádza Pravda, za najdôležitejšie Nitsch považoval psychoanalyticky skúmať ľudské podvedomie a nevedomie a umelecky ho pretaviť do vizuálneho zážitku.
Nitsch bol fascinovaný krvou, rituálmi, intenzitou, náboženským prežívaním či tabuizovanými obrazmi ako je nahota, vražda či krvavé scény. Nitsch bol známy tým, že sťahoval zvieracie mŕtvoly z kože, zväzoval ľudské telá a pri svojich dielach používal krv, blato a moč, približuje jeho postupy AFP.
Krvavé divadlo
Hermann Nitsch počiatkom 60. rokov začal rozvíjať svoje najväčšie dielo – performanciu Divadlo orgií a mystérií. Bežný pozorovateľ by ich nazval nechutné a zvrátené zábavky úchylného človeka, avšak Nitsch v nich videl najväčšiu a najdôležitejšiu oslavu človeka a mystické ospevovanie našej existencie. Tá zahŕňa všetky možné extrémy vrátane šťastia, ale aj zverstiev, krutosti či smrti.
Svoje divadlo často vykonával na zámku v rakúskej obci Prinzendorf, neďaleko Bratislavy. Ako Nitsch povedal pre Pravdu, keď mal na Slovensku výstavu, keď sa zahľadí na východ do zámku, tak pri dobrom počasí vidí Malé Karpaty.
Počas jeho predstavení znehybnených hercov umiestňoval na kríž, oblieval a dával im piť krv, obhadzoval ľudí vnútornosťami či ich oblieval krvou. Herci tancovali po ovocí, mäse či vnútornostiach zvierat, pričom boli zvyčajne oblečení v bielych plášťoch, ktoré počas predstavenia nadobúdali fľaky krvi a iných tekutín. Tie Nitsch následne dotváral a prezentoval ako trvalý výsledok jeho divadla.
Pri rôznych scénach zažívali herci situácie, keď na ich nahých telách ležali rozpárané zvieratá, pričom iní herci sa prehrabávali v jeho vnútornostiach, či sa priamo nad zaslepenými hercami pitvalo zviera. Všetko sprevádzala zvyčajne organová, ale aj iná hudba, ktorú Nitsch zložil. Mystérium bolo dokonalé.
Na scénach nechýbali aj maliarske plátna, ktoré takisto zachytávali tekutiny z okolia a boli ďalej prezentované ako výsledok performancie. Mnohé divadlá mali náboženský kontext, avšak boli plné krvi a pre bežného človeka zvrátených scén.
Nepochopenie jeho práce a problémy so zákonom
Je zrejmé, že takéto extrémne umelecké prejavy nemohli ostať bez povšimnutia. Jeho akcie sa často spájali s nevôľou verejnosti a obvineniami z trestných činov. Už v 60. rokoch bol odsúdený na tri tresty odňatia slobody a polročnú probáciu. Avšak okrem mnohých oponentov sa stretol aj s uznaním umeleckej obce, bol pozývaný do zahraničia, kde mal možnosť vykonávať svoje performancie a stretával sa s veľkým úspechom.
Jeho práca s krvou a zabíjaním vyvolávala vlnu odporu aj u ochrancov zvierat, ktorí ho mali v zuboch. Nitsch sa ale obhajoval, že zvieratá kupoval z bitúnkov a mali byť určené na porážku. Zvieratá nijako netrpeli, respektíve trpeli rovnako ako iné, ktoré boli určené na mäso a pred performanciami boli usmrtené rovnakým spôsobom ako na bitúnkoch.
Reflektovanie súčasnosti
Ak niekto pokladá jeho hry zvrátené, mal by sa pozrieť na súčasné dianie vo svete. Vojny, vraždenie, potoky krvi nevinných ľudí, hlad a neustály strach o svoj život. Divadlo orgií a mystérií ukazuje aj tragickú stránku nášho sveta, pred ktorou, žiaľ, často zatvárame oči, lebo sa nás priamo nedotýka. Nitsch aj takýmto spôsobom ukázal, o čom je svet. O krvi, vraždách, vnútornostiach a smrti.
Nitschove dielo
Počas svojej umeleckej kariéry Nitsch vykonal vyše 150 performancií. Jedna z posledných sa konala na zámku Prinzendorf v júni roku 2019 a trvala pol dňa.
Nitsch v roku 2014 vystavoval aj na Slovensku, konkrétne v Danubiane, kde predstavil výber zo svojej tvorby, ako inak pod názvom Divadlo orgií a mystérií.
Nahlásiť chybu v článku