Vytrvalostné preteky Le Mans patria k najprestížnejšej prehliadke protypov športových áut. Trvajú 24 hodín a do posledného detailu preveria nielen samotné autá, ale aj ich posádky. Začiatkom 60. rokov pretekom bez akýchkoľvek pochýb kraľovalo talianske Ferrari. Potom však prišiel legendárny Ford GT40.
Je to príbeh najväčších legiend motorizmu a rýchlych áut. Enzo Ferrari, Henry Ford II, Ken Miles a Carroll Shelby napísali udalosť storočia, ktorá sa odohrala na najťažších automobilových pretekoch na svete neďaleko francúzskeho mesta La Mans. Už tento štvrtok, ho budete môcť prežiť vďaka premiére filmu Jamesa Mangolda Le Mans ´66.
Európa, kráľovná motorizmu
Le Mans sú celkom iné preteky na aké sme bežne zvyknutí. Nejde v nich o to byť najrýchlejší, ale najvytrvalejší. 24 hodín trvajúci súboj vznikol v 20. rokoch 20. storočia s cieľom donútiť automobilové spoločnosti k vývoju nielen rýchlych, ale aj spoľahlivých motorov a vozidiel. Vyhrať Le Mans znamenalo celosvetovú prestíž. Prvý ročník sa konal v roku 1923 a vyhrali ho francúzski jazdci na francúzskom športovom aute značky Chenard-Walcker. Automobilovému priemyslu v tom čase jednoznačne kraľovala Európa.
A v podobnom duchu to pokračovalo aj ďalšie desaťročia. Celý jeden deň trvajúce preteky vyhrávali na striedačku najmä anglické a francúzske automobilky, ktorým v predvojnových rokoch stihlo titul ešte štyrikrát zobrať talianske Alfa Romeo. Cez vojnu sa preteky nekonali a po vojne vzorec pokračoval. Európa naďalej vládla motorizmu, výnimkou boli Francúzi, ktorým sa už titul Le Mans získať neporadilo. Po vojne sa však objavuje aj nová konkurencia. Na výslnie sa dostáva talianske Ferrari, ktoré v najbližších desaťročiach prepíše dejiny rýchlych športových vozidiel.
Ferrari vyhrá Le Mans hneď v prvý povojnový ročník. Úspech zopakuje takmer až o desaťročie, keď preteky vyhrá Ferrari Testa Rossa a všetko nasvedčuje tomu, že talianske športové auto s 12-valcovým motorom tak skoro premožiteľa nenájde. Nasledujúci rok však preteky vyhráva fenomenálny texaský pretekár Carroll Shelby za volantom nemenej slávneho Aston Martin DB. Shelbymu ale lekári čoskoro diagnostikujú problémy so srdcom a vychádzajúca hviezda amerického motorizmu si už za volant súťažne nikdy nesadne. Namiesto toho sa púšťa do automobilového priemyslu.
Shelby, Miles, Ford a pomsta Talianom
Po zdravotných ťažkostiach Shelbyho začiatkom 60. rokoch už Ferrari na Le Mans premožiteľa nenašiel. Vozidlo talianskej výroby vyhrávalo jeden pretek za druhým. V jednej sérii získalo Ferrari od roku 1960 šesť titulov Le Mans, v tom čase však už Henry Ford II pracoval na pomste. Po tom ako Enzo Ferrari odmietol predať svoju spoločnosť americkému výrobcovi áut, sa Ford rozhodol Talianom víťaznú šnúru prekaziť. Pomôcť mu mal práve Carroll Shelby a dovtedy nie veľmi úspešný pretekár Ken Miles.
Ken Miles sa narodil vo Veľkej Británii, no po druhej svetovej vojne sa presťahoval do Spojených štátov amerických. Stal sa automobilovým pretekárom jazdiacich na európskych vozidlách Bugatti, Alfa Romeo či Alvis, no jazdil aj na autách vlastnej výroby. Na trati sa mu nedarilo tak, aby si ho história pamätala, no vďaka svojim konštruktérskym schopnostiam sa začiatkom 60. rokov dostal do tímu Carrolla Shelbyho.
Ford nemal s vývojom športových áut veľké skúsenosti. Mali ich však Shelby a Miles. V snahe poraziť Ferrari sa preto Henry Ford II spoľahol práve na nich. Úloha bola jednoduchá, skonštruovať mimoriadne rýchle, no aj spoľahlivé vozidlo, ktoré dokáže Talianov poraziť na najťažších svetových pretekoch Le Mans. A tak vznikol legendárny Ford GT 40.
Miles na Forde GT40 vyhral v roku 1965 iné prestížne preteky 2000 km Daytona. Na ďalších súťažiach v USA a v Taliansku skončil druhý a tretí. Najprestížnejší súboj na Le Mans však nedokončil a skončil už po štyroch hodinách. Dvadsaťštyri hodín trvajúce preteky vyhral Ferrari.
Le Mans ´66
A potom to prišlo. Rok 1966 a dve Milesove víťazstvá na 24 hodín Daytona a 12 hodín v Sebringu. Vo francúzskom Le Mans sa mu vyhrať nepodarilo a skončil na druhom mieste. To však Fordovi nevadilo, pretože sa víťazom prestížnych pretekov stal na jeho vozidle zakladateľ stajne McLaren Bruce. Ford na legendárnom ročníku najnáročnejších automobilových pretekov porazil Ferrari a titulu sa nevzdal až do konca desaťročia.
Ken Miles, ktorý stál za vývojom Fordu GT40 sa však týchto úspechov už nedožil. Ešte v roku 1966 zomrel pri testovaní Fordu J, ktorý mal GT40-tku na Le Mans v budúcnosti nahradiť. Poraziť talianske Ferrari sa mu však podarilo nadobro. Na Le Mans sa im už nikdy žiadne prvenstvo získať nepodarilo.
Nahlásiť chybu v článku