Manipulácia je v dnešnom svete na každodennom poriadku a stala sa úplnou súčasťou našich životov. Či sa vám to páči alebo nie, je to tak. Na tento článok sa však môžete pozrieť aj z tej svetlejšej stránky. Nemusíte sa z neho naučiť ako manipulovať ľuďmi, ale naopak, naučiť sa odhaliť tých, čo sa snažia manipulovať vami. Každý nech si teda vyberie svoju cestu.
Psychologické triky na ľudí
Jeden z najpoužívanejších psychologických trikov pri predaji je použitie akejsi návnady. Predstavte si, že vám niekto ponúka dva produkty, jeden drahší, druhý lacnejší. Samozrejme je pre neho výhodnejšie predať vám ten drahší, takže použije „návnadu“ a ponúkne vám tretí produkt v rovnakej sume ako drahší z prvých dvoch. Tento produkt (návnada) však bude o niečo horší a teda napriek vyššej cene, kúpite z prvých dvoch produktov ten drahší. Znie to možno komplikovane, ale je to veľmi jednoduché.
Pri jednaní si manipulátori často vyberajú vhodné prostredie. Je totiž dokázané, že pokiaľ sa o niečom rokuje v konferenčnej miestnosti, alebo inom pracovnom prostredí, bývajú ľudia zväčša opatrnejší, menej riskujú a sú viac sebeckí. Preto je pre manipulátorov vhodné bežné prostredie, ako napríklad kaviareň, kde svojho obchodného partnera ľahšie prekabátia.
Pri obchodovaní a spolupráci si ľudia často pomáhajú. Nie vždy je to však nezištne. Teda skoro nikdy… Keď niekomu v biznise pomôžete, bude sa cítiť, že vám to musí nejako vrátiť. Ak k tomu pridáte nejakú tú poznámku „však partneri si stále pomáhajú…“, budete to môcť kedykoľvek využiť.
Obľúbeným psychologickým trikom je aj napodobňovanie. Je dokázané, že ľuďom sa páči človek, ktorý vystupuje podobne ako oni sami. Ak teda budete jemne napodobňovať mimiku a gestá človeka, ktorého chcete spracovať, určite mu budete sympatický. Netreba to však preháňať, inak z toho môže vzniknúť dosť trápna situácia.
Veľmi často sa k dosiahnutiu cieľov využíva aj spôsob reči. Keď na niekoho hovoríte veľmi rýchlo, nestíha vám odporovať. Ak na neho totiž chrlíte množstvo informácií za sebou, nestíha ich spracovať, a teda ani nesúhlasiť. Naopak, ak s vami človek súhlasí, hovorte čo najpomalšie, aby si všetko zapamätal a mohol reagovať.
Ak chcete niekoho skutočne presvedčiť alebo na niečo nahovoriť, skúste využiť jeho vlastnú energiu. Respektíve únavu. Ak je človek unavený, je dokázané, že súhlasí aj s vecami, s ktorými by normálne nesúhlasil. Takže najlepší čas na vážne rozhodnutia prichádza podvečer po ťažkom dni.
V mnohých dôležitých kanceláriách po celom svete by ste určite našli obrázok, na ktorom sú oči. Áno, znie to divne, ale skutočne ide o normálne ľudské oči. Keď má niekto pocit, že ho ktosi sleduje, správa sa totiž etickejšie, úprimnejšie a ľudskejšie.
Psychologický trik sa skrýva aj v používaných slovách. V rozhovoroch by ste mali používať čo najviac podstatných mien a čím menej slovies. Keď totiž používate podstatné mená, ktoré súvisia s vaším predajom, firmou, alebo spoločnosťou, ľudí to zaujíma a chcú byť súčasťou týchto vecí, alebo osôb. Jednoduchý príklad z akýchkoľvek volieb: „Ako sa cítite ako volič tohto kandidáta?“ namiesto „Ako sa cítite po volení svojho kandidáta?“.
Hlavným psychologickým trikom, ktorý je rozšírený v takmer všetkých oblastiach ľudskej komunikácie, je zameranie sa na to, čo môže človek získať a nie na to o čo príde. Neustále spomínať, že ak bude súhlasiť s vaším návrhom, tak je tento človek víťaz. Napríklad „za 10 eur dostanete toto“ namiesto „za toto chcem od vás 10 eur“.
Nahlásiť chybu v článku