Foto: Vizualizácia nadzvukového lietadla X-59 QueSST (NASA)

Lockheed Martin X-59 QueSST by mal byť tichým nadzvukovým lietadlom.

Podobne ako pri každom dopravnom prostriedku, je aj pri pilotovaní lietadla potrebné vidieť, čo sa nachádza v dráhe letu. Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) však v spolupráci so známou zbrojárskou spoločnosťou Lockheed Martin vyvíja lietadlo, ktoré nebude mať čelné sklo. S testami by chceli začať už v roku 2021, tvrdí NASA.

Článok pokračuje pod videom ↓

NASA začala spolu so spoločnosťou Lockheed Martin na vývoji nového lietadla spolupracovať už v roku 2016. Cieľom spolupráce je vyvinúť nadzvukové lietadlo, ktoré by však nevytváralo aerodynamický tresk (sonický tresk), typický silný zvuk podobný výbuchu, ktorý vzniká pri vyvíjaní nadzvukovej rýchlosti. Výsledkom je lietadlo s oficiálnym názvom Lockheed Martin X-59 QueSST (Quiet Supersonic Transport).

Foto: Vizualizácia nadzvukového lietadla X-59 QueSST (NASA)

X-59 QueSST ani zďaleka nepripomína bežné nadzvukové lietadlo. Aby sa NASA vyhla hlasnému akustickému javu, lietadlo pripomína akési pero s krídlami. Vyhnutie sa aerodynamickému tresku by malo zabezpečiť práve úzky a podlhovastý trup. Takáto konštrukcia však spôsobuje problémy samotným pilotom. Dlhý nos lietadla, by im totiž poriadne zavadzal vo výhľade. NASA a Lockheed Martin sa teda rozhodli čelné sklo vynechať, informuje NASA na svojej stránke.

Foto: Vizualizácia nadzvukového lietadla X-59 QueSST (NASA)

Namiesto čelného skla bude mať X-59 QueSST 4K obrazovku, na ktorých bude môcť pilot sledovať obrazy snímané dvoma prednými kamerami. Okrem toho bude displej ukazovať aj všetky potrebné údaje, ktoré pilotovi poslúžia ako pomôcky pri vzlietaní, pristávaní a manévrovaní. Po bokoch kokpitu v lietadle naďalej ostávajú bočné sklá s výhľadom na horizont, ktoré pilotovi poslúžia pri lepšej navigácii v priestore.

Foto: Vizualizácia nadzvukového lietadla X-59 QueSST (NASA)

NASA by chcela prvé testovacie lety X-59 QueSST uskutočniť už v roku 2021. Práve v tichých nadzvukových lietadlách totiž vidí budúcnosť cestovania a to nielen v USA, ale po celom svete. Verí, že s novou technológiou a vývojom by sa nadzvukové lietadlá mohli stať opäť súčasťou komerčného lietania. V súčasnosti preletom nad obývanými oblasťami bráni najmä silný akustický jav v podobe sonického tresku. Svedkami sonického tresku mohli byť v nedeľu večer aj obyvatelia východného Slovenska pri sprevádzaní talianskeho dopravného lietadla k ukrajinskej hranici dvoma slovenskými stíhačkami MiG-29.

Talianske civilné lietadlo stratilo nad územím Slovenska spojenie, stíhacie lietadlá MiG-29 ho sprevádzali po ukrajinskú…

Gepostet von Ministerstvo obrany Slovenskej republiky am Montag, 24. Juni 2019

Uložiť článok

Najnovšie články