supervlak-770x404

Foto: Ilustračné (Unsplash)

Supervlak bude dosahovať rýchlosť len o niečo menšiu než bežné lietadlo.

Kým na Slovensku železnice pracujú na zrýchľovaní tratí zo 120 km/h na 160 km/h, hoc priemerná rýchlosť železničného spojenia siaha hlboko pod prvú spomínanú hranicu, svet je v pokroku omnoho a omnoho ďalej. Rýchlovlaky sú už roky bežnou súčasťou železničnej dopravy napríklad vo Francúzsku, Japonsku, ale aj v Číne. A práve Čína len pred niekoľkými dňami predstavila supervlak, ktorý môže dosahovať rýchlosť až 600 km/h. 

Pozrite si naše najnovšie video, článok pokračuje pod ním ↓

Minulý štvrtok vyrobili v Číne prototyp nového supervlaku. Vo východočínskom meste Čching-tao ho skonštruovala štátna spoločnosť China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), ktorá patrí k najväčším dodávateľom železničných tranzitných zariadení na svete. Po mesiacoch trvajúcich testoch by sa do komerčnej prevádzky mohol supervlak dostať v roku 2021. Dosahovať by pritom mohol rýchlosť až 600 km/h. Porovnávať ho so slovenskými vlakmi však nie je úplne fér, keďže je celá technológia postavená na princípe magnetizmu.

Maglev – je najmodernejší, najrýchlejší, konštrukčne najdrahší, no prevádzkovo najlacnejší druh železničnej dopravy. Funguje na princípe magnetickej levitácie (magnetic levitation – maglev). Celý vlak sa teda pohybuje na akomsi vankúši magnetického poľa vytvoreného sústavou magnetov zabudovaných vo vlaku aj v trati. V súčasnosti túto technológiu využívajú najmä v Japonsku v Číne ale aj v Nemecku.

Ako uvádza CNN, kým aktuálne trvá cesta z Pekingu do Šanghaja 4,5 hodín lietadlom a 5,5 hodín vysokorýchlostnou železnicou s novým supervlakom by táto trasa trvala len 3,5 hodiny. Nový čínsky supervlak postavený na technológii maglev, by tak mohol byť minimálne silnou konkurenciou k leteckej doprave, ktorá dosahuje priemernú rýchlosť 800-900 km/h. Oproti lietadlám však maglev vlaky neprodukujú žiadne emisie a sú podstatne lacnejšie na prevádzku. Neplatí to však pre prvotnú investíciu konštrukcie maglev tratí a vlakových súprav.

GlobalTimes, South China Morning Post
Uložiť článok

Najnovšie články