Foto: Natália Pažická (YouTube)

Je mladá, študuje módu v Holandsku, no najviac zo všetkého jej záleží na našej planéte.

Život v modernej spoločnosti 21. storočia má množstvo obrovských výhod. Na ich pozadí však prichádza niečo, pred čím väčšina ľudí zatvára oči. To, že môžeme každodenne nakupovať množstvo lacných potravín z celého sveta, spotrebovať litre vody denne, kúpiť si v kávu so sebou či využiť vianočné zľavy v obchodoch s oblečením si vyžaduje svoju daň. Za komfort „modernej spoločnosti“ platí planéta a ľudia z „tretích krajín“, ktorí sú pre nás neviditeľnými otrokmi. A práve o tom hovorí vo svojich videách mladá Natália, ktorá šíri tak potrebnú osvetu naprieč všetkými generáciami. 

Článok pokračuje pod videom ↓

V rozhovore s Natáliou Pažickou sa dozviete:

    • Ako sa dostala k móde a čo ju priviedlo k šíreniu osvety o ochrane planéty.
    • Ako sa mení spoločnosť, a prečo si čoraz intenzívnejšie uvedomujeme negatívny dopad človeka na životné prostredie.
    • Dá sa na Slovensku nakupovať oblečenie udržateľne? Dá, stačí len chcieť.
    • Videá Natálie Pažickej, ktoré videli už jeden a pol milióna ľudí
Foto: Natália Pažická

Aktuálne študuješ módu v Amsterdame. Ako si sa do tohto sveta dostala?

Áno, momentálne som v 3. ročníku na AMFI (Amsterdam fashion institute), kde študujem Fashion & Branding. K móde som mala vždy veľmi blízko. Už počas strednej školy som začala pracovať ako freelance štylistka pre rôzne slovenské magazíny. Bola to práca, ktorá bola mojim hobby, a tak som sa rozhodla ísť ďalej študovať to, o čo som sa zaujímala. Nikdy by som si nepomyslela, že sa môj pohľad na módny priemysel tak rapídne zmení.

Na YouTube nedávno pribudlo tvoje v poradí druhé video, ktoré šíri osvetu udržateľného spôsobu života. Čo ťa priviedlo k tvorbe takéhoto obsahu? Stojí za tým nejaký konkrétny moment, udalosť alebo to prišlo postupne?

Všetko sa to začalo, keď nám v škole ukázali dokument The True Cost, ktorý ma úplne šokoval. Týka sa práve fast fashion a ako celý módny biznis momentálne funguje. Dovtedy som nemala potuchy, čo sa za takýmito handrami môže skrývať. Od toho momentu som sa začala zaujímať o fast fashion, no a ak sa začnete zaujímať o jednu problematiku zistíte, že všetky, či už ekologické alebo ľudské problémy na seba nadväzujú. Neskôr som začala riešiť plasty, živočíšny priemysel, prírodnú kozmetiku… vyvíja sa to samé.

Nie som ekológ, ani nič podobné. Informácie vo videu sú pozbierané z dokumentov, kníh a článkov. Som len obyčajný občan, ktorému nie je jedno, ako sa ľudia správajú k životnému prostrediu. A viem, že nás je veľa. Verím, že takmer všetci máme veľmi dobré srdce, a tak jediné o čo mi išlo bolo zreprodukovať informácie, ktoré sa ku mne dostali, ďalej k ľuďom. V anglickom jazyku je takýchto videí už veľa, preto som sa rozhodla spraviť videá po slovensky.

Vo svojom prvom videu v podstate kritizuješ aj módny priemysel. Nedostávaš sa teda do osobného konfliktu? Ako to vnímajú ľudia z “branže”, s ktorými sa stretávaš?

Bez mojej školy by som si tieto veci tak skoro neuvedomila. Verím, že všetko sa v živote deje z nejakého dôvodu a preto verím, že som na moju škola mala ísť, aby mi zmenila na veci pohľad. Tak isto nás škola informuje o všetkých negatívnych dopadoch tohto priemyslu a učí nás pristupovať k móde udržateľným spôsobom. Študujem však odvetvie, ktoré sa dá veľmi ľahko využiť aj mimo módneho priemyslu, takže nie som si istá, či v ňom raz budem pracovať. Nadobudnuté informácie využívam na vzdelávanie ľudí na túto problematiku.

Rozoberáš najmä tematiku Fast Fashion, ktorá spočíva v neustálom ukájaní potrieb konzumného sveta. Vo všeobecnosti je ale problémom práve vysoký dopyt. Myslíš, že sa tento vzťah vôbec dá globálne zmeniť?

Verím, že áno. Pomaly, ale isto sa prebúdzame a zisťujeme, že materiálne šťastie nás nerobí tak šťastnými, ako nám marketingové reklamy hovoria. Ľudia už vedia ľahšie rozoznávať, čo je reklama a ako ich ovplyvňuje. Šírenie informácií pomáha ľuďom meniť pohľad na svet a prehodnocovať hodnoty. Zmena kolektívneho myslenia pomaly, ale isto mení aj prostredie, v ktorom žijeme.

Najnovším príkladom je firma Burberry. Keď sa prevalilo, že spaľujú obrovské množstvo kvalitného nepredaného oblečenia, stretli sa s takým množstvom kritiky, že v priebehu dvoch mesiacov prehodnotili svoj merchandising, produktový plán a vyhlásili kroky, ktoré podstúpia, aby sa s oblečením naďalej v takom množstve neplytvalo. Značka urobí všetko pre spokojných zákazníkov. Musíme sa teda nebáť ozvať a donútiť značky konať. Ak človek myslí v globále, často ho prepadajú negatívne myšlienky. Začnime od seba a ďalej to už pôjde samé.

Foto: Natália Pažická

Dá sa na Slovensku nakupovať oblečenie udržateľným spôsobom? Na mysli mám výrobky, za ktorými nestojí lacná pracovná sila či nejaká tá ekologická aféra, ktoré spomínaš vo videu.

Je veľmi pozoruhodné, ak sa zamyslíme nad tým, čo sa za poslednú dobu zmenilo. Pribúdajú bezobalové obchody, ľudia propagujú ekológiu, recykláciu a tak isto sa podobné témy zaradili do bežných konverzácii. Vo svojom prvom videu #everyindividualmatters ponúkam zoznam mojich obľúbených slow fashion značiek. Na Slovenskú sa ešte kúpiť veľmi nedajú (jedine mužský slow fashion obchod Kin of Skin v BA), no napríklad v Čechách už Freshlabels zastupuje slušnú škálu sustainable značiek.

Tak isto máme veľa tuzemských možností, ako je predajňa Nosene a ich krásna kolekcia Renewals a čoraz častejšie sa konajú SWAP akcie, kde si človek môže svoj nechcený kúsok vymeniť za už nechcený kúsok niekoho iného. Ďalej sú na výber slovenské značky oblečenia, vintage obchody… Možností je veľa, takže ak sa chce, sa dá. Väčšina z nás má už aj tak nadmieru plné šatníky, takže verím, že by sme prežili aj niekoľko rokov nenakupovať.

Vo videu #whatyoueatmatters uvádzaš veľmi presvedčivé argumenty a fakty z oblasti živočíšnej výroby a konzumácie mäsa vo svete. Spomínaš aj, že si nemyslíš, že by nutne každý človek musel byť vegetariánom či vegánom. Ako teda vyzerá tvoj jedálniček?

Moja strava je tak na 90% plant based. Snažím sa eliminovať živočíšnu stravu na minimum. Nie je to len kvôli životnému prostrediu, no ani ľudský organizmus nie je úplne prispôsobený konzumácii týchto produktov niekoľkokrát do dňa a už vôbec nie v kvalite, aká je nám často ponúkaná v potravinových reťazcoch. Cena produktov rapídne klesla a ľudia berú živočíšne produkty ako úplnú samozrejmosť. Prináša to so sebou obrovskú cenu. Vo videu #whatyoueatmatters je to zhrnuté a dúfam, že po jeho dopozeraní sa ľudia zamyslia, obmedzia tieto produkty a budú sa snažiť nájsť kvalitnejšie zdroje, či už kvôli dopadu na samotné zviera, životné prostredie alebo na seba.

Vo videách spomínaš aj problematiku plastového odpadu. V tomto smere sa v poslednom období vo svete posunulo skutočne veľa vecí a zdá sa, že ľudia konečne zobudili. Čo k tomu podľa teba pomohlo?

Situácia vo svete je naozaj tak kritická, že sa to už ani voľným okom nedá ignorovať. Sociálne média tieto informácie, fotky a myšlienky rýchlo šíria a ľudí to začína mrzieť a hnevať. Je čas začať konať. Ja som tiež začínala úplnou maličkosťou a to, že som si so sebou začala brať vlastnú fľašku. Žijeme v krajine, kde nám je pitná voda servírovaná priamo cez vodovodný kohútik, čo o niekoľko rokov nemusí byť vôbec realita. Ak začnete takouto maličkosťou, po určitej dobe to vidíte ako samozrejmosť a postupne začnete riešiť aj ďalšie maličkosti. No a spolu je to už veľká vec.

Foto: Natália Pažická

Tvoje videá zožali na Slovenské pomery rýchlo veľký úspech. S akými reakciami sa stretávaš?

Keď som videá dávala von, čakala som, že sa na Slovensku stretnú s nepochopením, až som sa bála, že budú skôr kontraproduktívne. Naopak to malo veľmi pozitívne ohlasy a veľa ľudí mi to pomohlo rozšíriť do neuveriteľných čísiel. Dokonca ho púšťajú študenti aj vo svojich triedach, čo ma veľmi teší, lebo na tejto generácii veľmi záleží.

Rozobrala si už živočíšnu výrobu, znečistenie planéty plastovým odpadom, neudržateľnú módu, ale aj spotrebu vody. Mohla by si nám naznačiť, o čom bude ďalšie video?

Moje prvé video #everyindividualmatters malo byť jediným videom, ktoré kedy urobím. No a zrazu je už vonku aj #whatyoueatmatters. Takže úprimne ani sama netuším, o čom bude ďalšie video a či vôbec bude.

Uložiť článok

Najnovšie články