Aj takýmto spôsobom však vzniká množstvo plastového odpadu, proti čomu sa rozhodlo niekoľko spoločností zabojovať. Na jednorazových pohároch na kávu sa tak objavia podobné varovné nálepky, ako na cigaretách. Tieto však budú varovať pred škodlivosťou jednorazových plastov.
Nedávno bol na túto tému vykonaný spoločnosťou Sky Ocean Rescue prieskum a 7 z 10 respondentov sa vyjadrilo, že by prijali, keby sa na jednorazových pohároch objavili varovné nálepky, podobné tým ako na balíčkoch cigariet. 6 z 10 respondentov sa zas vyjadrilo, že do roku 2021 by mala byť téma jednorazových plastov úplným sociálnym tabu a jednorazové plasty, ako napríklad poháre, príbory či fľaše by sa mali celkom prestať využívať. Ako motivácia by mohol poslúžiť aj fakt, že okrem Sky Ocean Rescue a Project 0 sa do kampane zapojili aj známe osobnosti, ako napríklad Cara Delevingne, Bob Geldof či Kate Moss.
Keď sa v prieskume pýtali na aktuálne správanie ľudí, 7 z 10 sa vyjadrilo, že si uvedomujú, akú hrozbu jednorazové plasty predstavujú a pokúsili sa ich v poslednom roku obmedziť. Mnoho ľudí sa však vyjadrilo, že majú problém nájsť si spôsob, ako sa bez plastov zaobísť, sú totiž doslova všade okolo nás.
Take a peak at our #PassOnPlastic reusable bottle designs. Tap to pause and get a closer look at each of our celebrity designers' creations. Visit https://t.co/cqk1IZZaJ1 to shop our brand new reusable range. pic.twitter.com/mlMecjRuHY
— Sky Ocean Rescue (@SkyOceanRescue) November 9, 2018
Ľudia si uvedomujú ako plasty škodia
Psychologička Anjula Mutanda sa vyjadrila, že vidí výrazný posun v postojoch ľudí voči jednorazovým plastom a ľudia pri ich užívaní začínajú pociťovať výčitky svedomia. Hlavnú úlohu tu zohrávajú dva psychologické faktory, a to rastúce negatívne emócie vo vzťahu k jednorazovým plastom a ochota začať meniť svoje správanie. Tvrdí, že je dôležité v boji proti jednorazovým plastom využiť dvojsečnú zbraň. Je nevyhnutné o probléme hovoriť a pripomínať ľuďom jeho rastúcu závažnosť, zároveň je však nevyhnutné poskytnúť nejakú jednoduchú alternatívu.
Ak to takto pôjde ďalej, významnú úlohu zohrá tzv. peer pressure efekt, teda nátlak rovesníkov, kedy ľudia preberajú návyky tej skupiny, ktorej sa chcú stať členmi. Vyhýbanie sa jednorazovým plastom sa tak pre ľudí stane novou normou. Členovia Sky Ocean Rescue hovoria, že ešte nikdy nebolo u ľudí badať takú túžbu niečo zmeniť, ako teraz. Uvedomujú si, aké je využívanie jednorazových plastov nezmyselné, a ako škodí životnému prostrediu. Ľudia sú pripravení konať a pustiť sa do zmeny k lepšiemu.
Britain is to call for a third of the world's oceans to be protected from damaging activity by 2030 #OceanRescue #Passonplastic https://t.co/eM92pwfTV4 pic.twitter.com/pBEoozPm8d
— Sky Ocean Rescue (@SkyOceanRescue) September 25, 2018
Aby Project 0 a Sky Ocean Rescue napomohli zmene ešte viac, rozhodli sa vydať limitovanú edíciu fliaš, pohárov a iných predmetov, ktoré nahradia jednorazové plasty. A čo vy? Ste pripravení vzdať sa jednorazových plastov v prospech životného prostredia?
metro.co.uk
Nahlásiť chybu v článku