Selfie z dovolenky, selfie s jedlom, selfie s priateľmi, #duckface selfie, #nomakeup selfie, #nofilter selfie… Hlavne ich nezabudnúť všetky zverejniť. Denne ich na sociálne siete pribudnú státisíce. Google zverejnil štatistiku, podľa ktorej sme v roku 2016 zverejnili neuveriteľných 24 miliárd selfie fotografií. Tie o nás toho ale prezrádzajú ešte viac, než by sme tušili (alebo chceli).
Selfie = nové ego
Keď človek zverejní svoju selfie, očakáva „odmenu“ alebo „trest“ – a to vo forme lajkov, či pozitívnych alebo negatívnych komentárov. Práve preto psychológovia zastávajú názor, že najviac selfie fotografií zverejňujú ľudia s nižším sebavedomím. Či už vedome, alebo nevedome totiž vyhľadávajú uznanie a obdiv druhých ľudí.
Ten dostávajú na základe toho, že ľudia, ku ktorým sa ich selfie dostane, ich súdia. Posudzujú, či sa im daná fotografia a osoba na nej páči, alebo nepáči. Odborníci sa zhodujú v tom, že v tomto prípade ide o jeden z mála prípadov, kedy sa človek dobrovoľne necháva súdiť svojim „sudcom, porotcom a katom“.
Človek si môže vytvoriť identitu, o akej sníva
Niektorí ľudia sa necharakterizujú podľa svojej podstaty, ale podľa obrazu, ktorý o sebe zámerne vytvárajú na sociálnych sieťach. Psychológovia spájajú tento druh správania s narcizmom, až sociopatizmom. Majú pritom na mysli prípady, kedy človek vystupuje vo svojom reálnom živote v podstate pod úplne inou identitou, než na sociálnych sieťach. Tie totiž majú čaro spraviť z vás kohokoľvek chcete – a to len na základe správne zvolenej selfie.
Aké dojmy vyvolávajú jednotlivé selfie v ľuďoch?
V roku 2015 uskutočnili singapurskí vedci výskum, ktorého zistenia dokázali, že selfie obsahujú veľké množstvo vizuálnych informácií, na základe ktorých si človek utvára obraz o osobe, ktorá je na nich zobrazená. Ide o nasledovné zistenia:
- Fotografie, na ktorých je zachytený prejav emocionálnej pozitivity (napríklad úsmev, ktorý však pokojne môže byť aj falošný,) vyvoláva v ľuďoch dojem, že človek na fotografii je prívetivý.
- Úsmev tiež budí dojem, že človek na fotografii by vás akceptoval.
- Neslávne slávny duckface vzbudzuje v ľuďoch dojem, že osoba na fotografii má neurotické sklony.
- Príliš vyzývavé selfie vzbudzujú u ľudí dojem, že osoba na nich si potrebuje dokázať, že je schopná podať sexuálny výkon.
- Dojem svedomitosti v ľuďoch vzbudíte vtedy, ak zverejníte svoju selfie odfotenú na nejakom verejnom mieste.
- Ak sa pri selfie pozeráte do objektívu, v ľuďoch vzbudíte dojem väčšej otvorenosti.
Pozri aj: PÁRY, KTORÉ SI NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH PREHNANE VYZNÁVAJÚ LÁSKU, V SKUTOČNOSTI NIEČO ZAKRÝVAJÚ
psych.sk (Henrieta Balázsová), lifehack
Nahlásiť chybu v článku