Občas sa do hádky dostaneme všetci, aj keď veľmi neradi.

A napriek tomu, že sa to môže zdať náročné, keď sa hádate napríklad so svojou polovičkou, presviedčať toho druhého o svojej pravde nie je práve najlepšia cesta. To len viac rozdúchava negatívne emócie. Harvardská psychologička Amy Cuddyová tvrdí, že najlepšie, čo môžete urobiť v situácii, keď je pravda na vašej strane, je počúvať.

Článok pokračuje pod videom ↓

Cuddyová je autorkou knihy, v ktorej opisuje, ako naše správanie môže ovplyvňovať naše myšlienky a pocity. Vo svojej knihe tvrdí, že keď cítime, že sme silní, máme nad situáciou kontrolu, máme možnosť svoju silu prepožičať iným ľuďom. Môžeme pomôcť iným, aby sa aj oni cítili byť silní, alebo, im naopak môžeme svojou silou ublížiť.

pixabay.com

V rozhovore so Susan Cainovou, autorkou knihy Pokoj, Cuddyová priznala, že najväčšiu výzvu pre ňu predstavujú jej osobné vzťahy, konkrétne vzťah s jej manželom. Konfrontácia v priebehu konfliktu jej spôsobuje veľké úzkosti. A najlepším liekom v takýchto prípadoch je podľa nej naplno sa do hádky zapojiť a neutekať, s kýmkoľvek sa práve hádate.

Ak sa ocitnete v situácii, ktorá je nabitá konfliktmi, najlepšie, čo môžete urobiť, je byť plne prítomný v situácii a nechať druhú osobu vyjadriť sa ako prvú. To, že necháte toho druhého hovoriť ako prvého, neznamená, že budete menej silní, alebo, že nemáte pravdu. Znamená to, že poskytnete partnerovi v hádke možnosť, aby mal pocit, že je videný a pochopený.

pixabay.com

Tým, že si vypočujete názor opačnej strany, dáte druhej osobe šancu stať sa plnohodnotným účastníkom konverzácie. Ako sa vyjadril guru na vzťahy John Gottman, tým, že načúvate v podstate hráte niečo ako slovný futbal, „kopete“ problém jeden druhému ako si hráči kopú futbalovú loptu.

Cuddyová si myslí, že ak vám oponent v hádke vraví niečo nepríjemné, mali by ste si zahryznúť do jazyka a počkať. Pretože ak zareagujete v tom momente, ste ovplyvnení hnevom a môžete zareagovať nevhodne. Ak ale chvíľu počkáte a necháte oponenta, ale aj svoju hlavu trochu vychladnúť, môžete zistiť, v čom je v skutočnosti problém. Až potom môžete povedať, že potrebujete chvíľku na to, aby ste si všetko premysleli.

Ak aj nezískate informácie, ktoré by boli podstatné na vyriešenie hádky, ktorej ste práve účastníkom, každá informácia môže byť užitočná, keďže vám môže pomôcť vyriešiť iné situácie, ktoré môžu nastať neskôr.

freepik.com

Ak sa napríklad hádate kvôli tomu, kto bol práve na rade aby vyčistil kúpeľňu, jedna zo strán je automaticky tá, ktorá nemá pravdu. To však neznamená, že druhá strana, ktorá mala pravdu, sa už nemá čo naučiť. Konkrétne v tomto prípade napríklad, aj keď máte pravdu a kúpeľňu mal tento týždeň na starosti váš partner, možno zistíte, že domáce práce nie sú podelené práve najlepšie a systém si vyžaduje zmenu. Alebo možno pochopíte, že partner sa cíti nedocenený a občas potrebuje aj pochvalu.

freepik.com

K rozumným záverom v hádke môžeme dôjsť len vtedy, ak sa na chvíľu odmlčíme, nie však v snahe ignorovať partnera, ale v snahe nechať mu priestor vyjadriť svoj názor, vypočuť ho a dať mu pocítiť, že nám na ňom záleží. Nie ponížiť ho a za každú cenu na neho nakričať a dať mu pocítiť, že je ten zlý. Ani vám sa nepáči, ak ste v situácii, keď má ten druhý pravdu, ale nenechá vás povedať svoj názor, ale vás napríklad vysmieva, či obviňuje. Každý predsa potrebuje byť vypočutý a pochopený.

Pozri aj: AKO JEDNODUCHO ALE EFEKTÍVNE ODHALIŤ, KEĎ VÁM NIEKTO KLAME? POSTAČIA VÁM TIETO 3 KROKY

psych.sk (Petra Sušaninová) thisisinsider.com
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov