Zlaté Piesky boli obľúbenou rekreačnou oblasťou aj v 70. rokoch 20. storočia. Tí, ktorí si tu užívali slnečnú stredu 28. júla 1976, na tento deň určite nikdy nezabudnú. Jazero sa totiž stalo dejiskom jednej z najväčších leteckých nešťastí v histórii Československa. Po sérii zbytočných a nepochopiteľných chýb a zlých rozhodnutí našlo na hladine jazera svoju smrť až 76 ľudí. Takýto je príbeh neslávneho letu ČSA 001.
Rutinný let z Prahy do Bratislavy. Bežná dopravná linka spoľahlivého stroja sovietskej výroby v rukách skúsených pilotov. Do poslednej chvíle všetko prebiehalo výborne. Nakoniec však z letu Československých aerolínií č. 001 vznikla národná tragédia, čierny deň dopravného letectva, no našťastie jedna z posledných veľkých leteckých havárií Slovenska, ktorá ukončila veľmi dlhé obdobie leteckých nešťastí.
Ráno, 28. júla 1976, krátko pred 9. hodinou, vzlietlo lietadlo typu Iliušin Il-18B z pražského letiska na krátku trasu do Bratislavy. Deň predtým sa vrátilo z oveľa vzdialenejšej destinácie, z Tripolisu a to aj s hlásením o chybe motora č. 4. Pri kontrole lietadla pred osudným letom, sa však chyba neprejavila, a preto sa letu do Bratislavy zúčastnil aj mechanik, ktorý mal činnosť motora počas letu sledovať. Okrem neho bola na palube štvorčlenná posádka lietadla s ostrieľanými pilotmi, štyria zamestnanci ČSA, dvaja palubní sprievodcovia a 69 cestujúcich.
Let ČSA 001 prebiehal bez komplikácií až do preletu nad Veľkými Kostoľanmi. Bratislava už bola na dohľad, no povolenie ku klesaniu prišlo z letiska Bratislava-Ivanka (dnes M.R.Štefánika) neskoro. Lietadlo sa nachádzalo vo veľkej výške a navyše malo vysokú rýchlosť. Posádka dostala pokyn na krúživé klesanie, keďže sa vo vzdušnom priestore nenachádzali žiadne ďalšie lietadlá, ktoré by mohli ohroziť. Prišla ale prvá chyba, ktorá však ešte nebola tou tragickou.
Pilot lietadla sa rozhodol pre priame strmé klesanie. Lietadlo nabralo vysokú zostupovú rýchlosť a to až 22 m/s. Odporúčanú hranicu podľa prevádzkovej príručky stroja Il-18 teda prekročilo viac ako dvojnásobne (10 m/s). Napriek pomerne divokému zostupu sa posádke lietadlo podarilo stabilizovať. Pristávací manéver sa však dokončiť nepodarilo a pilot sa preto nad zemou rozhodol ešte pre jeden okruh.
Intenzívne brzdenie lietadla spôsobilo automatické zapráporovanie a následné vypnutie motora č. 3. To však katastrofu nespôsobilo. Na palube lietadla totiž došlo k ďalšiemu závažnému pochybeniu. Palubný mechanik namiesto opravy motora č. 3 nechtiac vypol motor. č 4. Lietadlo sa tak pri bonusovom okruhu nad letiskom pred pristátím ocitlo bez pohonu na svojej pravej strany. S dvoma vypnutými motormi, s vysunutým podvozkom i klapkami začalo lietadlo zatáčať doprava. Opustilo oblasť nad dráhami letiska a približovalo sa k Zlatým Pieskom.
Po týchto udalostiach sa na palube lietadla odohrala ešte posledná chyba personálu lietadla. Piloti sa pokúsili nahodiť motor č.4, čo sa im pravdepodobne aj podarilo. Výrazne tým však vzrástol odpor vzduchu, stroj ešte viac stratil rýchlosť a v čase 9:37 narazil na vodnú hladinu jazera. Pri náraze sa odlomili obe krídla a samotný trup sa rozlomil na dve časti. Predná časť takmer okamžite začala klesať ku dnu, tá zadná trčala z hladiny Zlatých Pieskov.
Na hladine plávajúcom chvoste lietadla nakoniec haváriu niekoľko ľudí prežilo. Z trupu lietadla sa však nevedeli dostať von. Dieru do trupu nakoniec urobili záchranári s pomocou sekery a motorovej píly. Haváriu letu ČSA č. 001 však prežili len traja ľudia. Niekoľko chýb personálu lietadla si tak vyžiadalo 76 ľudských životov.
Za hlavné príčiny leteckej havárie na Zlatých Pieskoch boli po vyšetrovaní a preskúmaní záznamov čiernej skrinky, vyhlásené nedodržanie základných ustanovení prevádzkovej príručky lietadla Il-18B a chyby v technike pilotáže vo fáze priblíženia. Po tejto obrovskej tragédii bolo v Československom civilnom letectve prijatých niekoľko bezpečnostných opatrení, ktoré finálne ukončili dve desaťročia leteckých nešťastí Československých aerolínií.
historickarevue.com, wikipedia.org
Nahlásiť chybu v článku