Problémom je, že automobilka tiež obrovskou rýchlosťou míňa peniaze, ktoré jej môžu dôjsť už v auguste budúceho roka. Firmu držia nad vodou investori, ktorí veria vizionárovi Muskovi.
Tesla v uplynulých 12 mesiacoch za minútu „spálila“ 8000 USD (6735,70 eura), to znamená 480.000 USD každú hodinu, ukázali údaje agentúry Bloomberg. Pri tomto tempe by firma vyčerpala svoj hotovostný vankúš 6. augusta 2018.
Podľa Bloombergu však výrobca elektromobilov zrejme už nebude pokračovať v míňaní takýmto závratným tempom. Samotná firma tiež tvrdí, že zvyšuje produkciu dôležitého Modelu 3, čo by jej malo priniesť hotovosť.
Navyše zákazníci, ktorí si budú chcieť objednať spomenutý elektrický športový model Roadster, budú musieť zaplatiť plnú sumu 250.000 USD aj napriek tomu, že ho dostanú najskôr o dva roky. Tesla sa totiž zatiaľ spolieha na to, že jej zákazníci sú zároveň fanúšikovia. V prvej sérii plánuje Tesla vyrobiť z tohto športového modelu 1000 kusov, čo by mohlo vygenerovať 250 miliónov USD. Firmy si tiež môžu predobjednať elektrický ťahač Semi, ktorý sa však nedostane do výroby skôr než v roku 2019.
To nie je nič v porovnaní s finančnými potrebami Tesly. Každý kvartál míňa vyše 1 miliardu USD z dôvodu masívnych investícií do výroby Modelu 3 s cenovkou začínajúcou sa na úrovni 35.000 USD. Podľa expertov automobilka nemôže od Modelu 3 očakávať v blízkej budúcnosti návratnosť investícií.
„Či vydržia ďalších 10 mesiacov alebo 1 rok, Musk potrebuje peniaze, a to rýchlo,“ uviedol analytik Bloomberg Intelligence Kevin Tynan, ktorý odhaduje, že Tesla bude musieť do polovice roka 2018 získať čerstvý kapitál vo výške prinajmenšom 2 miliardy USD.
Ďalším problémom je, že to, čo Musk sľuboval pri predstavení Roadsteru a ťahača Semi ohľadom ich dojazdu a času nabíjania, nezodpovedá aktuálnym technológiám a ekonomike batérií. Podľa expertov by Tesla na splnenie jeho sľubov musela výrazne prekonať to, čo je dnes považované za možné. Predpokladajú, že automobilka počíta s pokrokom technológií dovtedy, kým budú tieto modely v skutočnosti pripravené na dodávku zákazníkom.
Napríklad ťahač Semi: Musk prisľúbil, že na jedno nabitie prejde s nákladom 80.000 libier (vyše 36.287 kg) 500 míľ (vyše 800 km), potom sa v priebehu 30 minút dobije a bude môcť prejsť ďalších 400 míľ (vyše 640 km). To by podľa odhadu agentúry Bloomberg vyžadovalo nabíjací systém 10-krát silnejší, než sú vlastné nabíjacie stanice Tesly Supercharger, ktoré patria k najvýkonnejším.
Relatívne malý Tesla Roadster má byť zasa najrýchlejším produkčným autom, ktoré bolo kedy vyrobené. Na to by však bolo potrebné dostať do jeho malej konštrukcie baterku dvakrát tak silnú, ako je aktuálne najsilnejšia batéria dostupná v elektromobiloch.
Agentúra Bloomberg odhaduje, že ťahač Semi by musel mať pri sľubovanom dojazde batériu s kapacitou asi 800 kilowatthodín (kWh). V takom prípade by len batéria vážila vyše 4,5 tony a stála cez 100.000 USD. Tesla stanovila cenu ťahača na 180.000 USD a tvrdí, že firmám sa ťahač splatí v priebehu dvoch rokoch vďaka úsporám za palivo.
Tesla zjavne počíta s poklesom ceny batérií a zlepšením ich technológie do začiatku budúceho desaťročia. Prvé ťahače Semi sa nedostanú na cesty skôr než koncom roka 2019, a aj potom sa ich produkcia bude rozbiehať len pomaly. Väčšina prevádzkovateľov ťahačov si ich tiež bude pred objednaním chcieť vyskúšať, takže sa dá predpokladať, že kým Tesla dostane na Semi väčšie objednávky, batérie budú stáť oveľa menej.
Pokiaľ ide o nabíjanie, analytik Bloomberg New Energy Finance špecializujúci sa na elektromobily Salim Morsy vyhlásil, že nechápe, ako by to mohlo fungovať. Tesla sľubuje rýchlosť nabíjania, ktorá nie je pri dostupných technológiách možná. Navyše cena, ktorú zákazníci majú platiť za nabíjanie, je výrazne nižšia než cena elektriny na trhu. To znamená, že automobilka by musela elektrinu výrazne dotovať. Tesla aktuálne ponúka väčšine majiteľov Modelu S a Modelu X elektrinu zdarma, pričom platí takmer 1 USD za kWh.
Dokiaľ bude firma podnikať so stratou, jej osud bude závisieť od nadšenia trhu alebo trpezlivosti strategických investorov, tvrdí Christian Hoffmann z fondu Thornburg Investment Management.
Nie každý verí, že po roku 2020 bude Muskova Tesla ešte existovať. Bob Lutz, ktorý v Európe pracoval pre Opel, donedávna ešte dcéru amerického koncernu General Motors (GM), ale aj pre bavorskú automobilku BMW a za Atlantikom u všetkých troch amerických gigantov – koncernov Ford, GM i Chrysler, predpovedá, že Musk príde na mizinu v roku 2019.
Podľa Lutza nové predstavené autá, športový Roadstar a kamión na elektrický pohon Semi, sú len lákadlom pre investorov. Nábeh výroby Modelu 3 so základnou cenou 35.000 USD Muska tak vyčerpá, že bude potrebovať ďalšie navŕšenie kapitálu. Firma má aj praktické problémy. akými sú vysoké výrobné náklady, nízka produktivitu práce a chýbajúca predajnú sieť. To sú nedostatky, ktoré zničia každého výrobcu na slobodnom trhu.
Pozri aj: Majiteľ Tesla Model S obetoval svoje auto pre záchranu iného vodiča v života ohrozujúcom stave
TASR
Nahlásiť chybu v článku