Anglické slovné spojenie „duty free“ sa spája väčšinou s obchodmi, kde môžete kúpiť nejaký výrobok bez zaplatenia dane. Väčšina týchto predajní sa nachádza na letiskách, pretože podniky sa tak môžu dani vyhnúť. Určite si však pamätáte z poslednej návštevy letiska, že nie všetky výrobky boli až také lacné, ako by ste očakávali.
Mnohým ľuďom pri označení „duty free“ naskočí pred očami nízka cena za výrobky, ktoré by inak v klasických predajniach kúpili veľmi draho. Nevýhodou však je, že väčšina týchto obchodov, ktoré sa prevažne nachádzajú na letiskách, ponúkajú výrobky s omnoho vyššou cenou. Dôvod je jednoduchý. Náklady na prenájom obchodných priestorov na letisku sú tak vysoké, že obchod musí zvyšovať ceny za jednotlivé produkty.
Duty Free ceny nie sú vždy najlacnejšie
Pre porovnanie, parfum od značky Lancôme’s – Trésor in Love, po ktorom piští nejedno ženské srdce, stojí na oficiálnej webovej stránke 84$. Túto cenu zaplatíte za klasickú verziu, ktorá má 75 ml. V „duty free“ obchodoch na letisku v New Yorku však zaň zaplatíte skoro rovnakú čiastku, ako na webstránke – 82$. Na letisku v Dubaji zaň dáte neuveriteľných 114$ a v Tokyu 73$. Z toho vyplýva, že parfum stojí približne rovnako alebo ešte viac, ako v oficiálnej predajni samotnej značky.
Ďalším príkladom je opäť parfum, tentoraz od značky Gucci – Flora by Gucci. Ak si myslíte, že tento parfum nájdete v letiskových obchodoch lacnejšie, mýlite sa. Oficiálna cena tohto parfumu je 119$, no na letisku v Amsterdame by ste ho našli za neuveriteľných 145$. O niečo lacnejší je v Delhi, kde sa predáva za 107$.
Parfumy sú jedným z výrobkov, ktoré majú najvyšší rozdiel v cenách na letisku a v klasických, kamenných predajniach.
Niektoré produkty sú dovážané z mesta
Väčšina výrobkov, ktoré sa nachádzajú v predajniach na letisku, sú poslané z mesta. Práve kvôli tomu sú často drahšie, ako v klasických kamenných predajniach či na oficiálnych internetových obchodoch.
Profesionálni predavači
Veľkým mýtom, ktorý si mnohí myslia je aj to, že v obchodoch predávajú profesionálne predavačky, ktoré rozumejú každému výrobku a dobre ho poznajú. Opak je pravdou. Rovnako ako v mestských obchodoch, tak aj v „duty free“ obchodoch nájdete ľudí, ktorí pracovali v úplne iných zamestnaniach.
Spontánny nákup
Zámerom letiskových obchodov je najmä to, aby vás nalákali a aby ste si kúpili niečo drahšie, čo ani nepotrebujete. Na lietadlo sa vždy čaká minimálne hodinu a vy preto máte dostatok času na to, aby ste minuli veľkú časť peňazí. Nakupovanie v „duty free“ je preto mnohokrát spontánne a nepremyslené.
Musíte vedieť, ako nakupovať
Dôležité je vedieť aj to, kde by ste mali nakupovať jednotlivé výrobky. Ak chcete kúpiť lacnejšiu elektroniku, určite tak urobte napríklad v Ázií, kde je jej cena nižšia, ako v Amerike. Na kozmetiku sa orientujte radšej v Západnej Európe. Za produkty môžete najviac ušetriť na francúzskom letisku a najmenej v tom nemeckom. Pred odletom si však môžete jednotlivé ceny aj naštudovať, aby ste dopredu vedeli, čo sa oplatí v danom mieste kúpiť a čo nie.
Pozri aj: Šalát nie je vždy najzdravšia voľba. 15 vecí, ktoré vám zamestnanci vo fast foode nikdy nepovedia
brightside.me
Nahlásiť chybu v článku