Autá spôsobujú obrovský problém v preľudnených mestách, a to nie len nekonečnými zápchami, vysokými nákladmi na opravu ciest (čo na Slovensku neplatí), ale samozrejme poškodzujú aj životné prostredie vysokou koncentráciou výfukových plynov. Výfukové plyny spôsobujú dýchacie ťažkosti a množstvo ďalších zdravotných problémov, ktoré sa objavujú u dnešných generácií. Ďalším faktorom, na ktorý nesmieme zabúdať, sú autonehody, ktoré spôsobia viac než milión úmrtí ročne. Keď si predstavíte typické veľkomesto a odstránite z neho cesty, neostane veľa miesta pre chodcov či cyklistov. Čo keby bola možnosť to zmeniť? Dať chodcom a cyklistom viac priestoru na pohyb a urobiť tým mestá priateľskejšími pre život mimo auta?
Barcelona, Španielsko
Svetovým lídrom vo vypúštaní áut z miest je Barcelona, ktorá bola v roku 2014 zasiahnutá veľkým znečistením ovzdušia, presahujúcim normy Európskej Únie. Mesto by chcelo dopravu v znížiť o 21%, a to systémom, s ktorým sa inde na svete zatiaľ nestretneme. Klasickú dopravnú situáciu chcú zmeniť do situácie tzv. superblokov, čím by sa predišlo pohybu áut v určitých mestských častiach. Tieto bloky by sa skladali z deviatich klasických blokov, pričom pohyb v nich by bol obmedzený len pre obyvateľov a parkovanie by sa z ulíc presunulo do podzemných garáži. Priestor, ktorý vznikne na uliciach, je možné využiť na trhy, outdoorové aktivity či rôzne iné podujatia, kde by samozrejme nechýbala zeleň. Maximálna povolená rýchlosť v týchto častiach by bola do 10 km/hod, čím by sa znížilo aj hlukové znečistenie mesta a zvýšila bezpečnosť pre ľudí pohybujúcich sa na uliciach mesta. Tento koncept sa bude skúšať v piatich častiach mesta, pričom celkovo častí, kde by sa “super bloky ” dali využiť, je vyše stodvadsať. Čo sa týka samotného srdca Barcelony, pohyb áut v ňom obmedzili už v roku 2008, čím ušetrili na uliciach 45% priestoru. S návrhom “super blokov ” by sa však ušetrilo viac než 74% priestoru. Zástupca starostu mesta povedal: “Nazývame to znovuzískanie ulíc pre ľudí .” Koncept super blokov sa začína realizovať v septembri.
Oslo, Nórsko
Krajina, ktorá ako svetový líder v enviromentálnej udržateľnosti chce znížiť o polovicu sklenníkové plyny len za 4 roky. Súčasťou tohto smelého plánu sú autá. Súkromné autá nebudú môcť jazdiť do mestkého centra. Všetka verejná doprava, a teda taxíky či autobusy, budú do roku 2020 musieť byť na alternatívnu energiu. Vo veľkom sa stavajú cyklistické chodníky, ktoré sa budú nachádzať na miestach predtým slúžiacim autám. Oslo prijalo 42 opatrení na zredukovanie emisií a mesto bolo súčasťou priekopníckej skupiny desiatich metropol, ktorá vznikla na klimatickej konferencií v Paríži v roku 2015.
Mexico City, Mexiko
Najväčšie mesto na svete malo neľahkú úlohu ako vytvoriť pravidlá pre pohyb áut, aby sa predišlo každodennému znečisteniu vzduchu. Plán, ktorý zakazoval autá, vznikol pred 8 rokmi a bol podporovaný najvyšším súdom Mexika. Mesto sa pokúsilo o uzákonenie párnych a nepárnych áut podľa čísla na štátnej poznávacej značke, rovnako ako to je v čínskej metropole. Na začiatku tohto roku mesto zaviedlo plán, ktorý stanovuje jednu sobotu v mesiaci ako “sobotu bez áut”, aby malo ovdzušie možnosť na vyčistenie od výfukových plynov. Stačí však len jedna sobota za mesiac na regenráciu ovzdušia?
Naí Dillí, India
Naí Dillí má jedno z najznečistenejších ovzduší na svete. India ako krajina má sedem z pätnástich najznečistenejších miest sveta, čoho dôsledkom je 600-tisíc úmrti ročne zo znečisteného vzduchu. Mesto prišlo s novou stratégiou ako znečistenie spomaliť, a to tým, že zakázalo prihlasovanie nových dieslových vozidiel počas celého roku a tiež zaviedlo stratégiu párnych a nepárnych čísiel. India sa „pýši“ jedným z najvýšších čísel úmrtnosti pri dopravných nechodách, čo znamená, že tu na následky autonehôd umrie každú hodinu 15 ľudí. Obmedzenie pohybu áut preto môže zachraniť množstvo ľudských životov. Tieto opatrenia však tvoria len zlomok proti predchádzaniu znečistenia, ale je dobré vidieť, že krajina tento problém neberie na ľahku váhu.
interez.sk (Adam Benko), globalcitizen.org
Nahlásiť chybu v článku