Tesla — známy titan v oblasti elektrickej dopravy, čelí monumentálnej výzve.
Po prisľúbení autonómneho systému, ktorý zvládne riadiť elektromobily bez spolupráce samotného vodiča, bola automobilka donútená priznať svoju porážku. Informáciu priniesol portál Electrek.
4 milióny vozidiel s chybným FSD systémom
Miliardár Elon Musk v mene svojej spoločnosti ešte v roku 2016 odvážne vyhlásil, že Tesla získava štatút vodcu, ktorý povedie novú éru automobilov.
Tesla vtedy všetkým zákazníkom hrdo prisľúbila, že súčasťou nových vozidiel Tesla sa od toho dňa stane „kompletný hardvér na plnú schopnosť autonómneho riadenia“.
Prísľub autonómneho riadenia vo vozidlách sa však nesplnil — ako píše International Business Times, známy predajca sa totiž dopustil obrovskej chyby.
Do niektorých vozidiel nainštaloval „samojazdiace“ systémy, o ktorých sa dokázalo, že nebudú schopné schopnosť autonómneho riadenia nikdy zabezpečiť.
Electrek informoval, že ide o približne 4 milióny vozidiel a Musk v januári 2025 priznal, že za to môže systém Hardware 3 (HW3).
Jeho priznanie vyvolalo búrlivú reakciu a nahnevalo mnohých majiteľov, ktorí platili prémiové ceny za futuristický balík Full-Self-Driving (FSD).
Podľa IBT stojí takáto investícia majiteľov až 7-tisíc eur. Zároveň bolo potvrdené, že počítačový systém nie je schopný zabezpečiť výpočtový výkon potrebný na autonómnu prevádzku vozidla bez ľudského dozoru.
Podľa Electrek sa preto Musk zaviazal, že Tesla vo vybraných vozidlách nahradí všetky chybné systémy. Druhou možnosťou je, že Tesla odškodní každého majiteľa takéhoto vozidla.
Chyba môže stáť miliardy, dôvera spotrebiteľov visí na vlásku
Výmena chybných systémov vo vozidlách môže vyjsť spoločnosť na poriadne mastnú sumu, ktorá sa podľa odhadov šplhá do potenciálnej výšky až 8,8 miliárd eur (alebo viac).
Problematická je však aj druhá možnosť.
Kompenzácia majiteľov významne skomplikuje riadenie spoločnosti a Tesla čelí hrozbe zdĺhavých súdnych sporov, ktoré, okrem iného, ešte viac naštrbia dôveru k značke. Nedávne poklesy predaja sú tiež faktorom, ktorý môže zaťažiť zdroje potrebné na nápravu svojho omylu.
Portál IBT dodáva, že spôsob, akým sa situácia vyvinula, je „dvojsečnou zbraňou“ aj pre samotných majiteľov.
„Tí, ktorí investovali do FSD, sa možno konečne dočkajú modernizácie svojich vozidiel, aby zodpovedali Muskovej vízii, no skepsa prekvitá. Ako dlhodobý dôsledok sa môže zhmotniť posun v tom, ako Tesla komunikuje svoje technologické sľuby, pričom publikácie uvádzajú, že dôvera spotrebiteľov visí na vlásku…“
Na záver, ako opisuje IBT, „len čas ukáže, či Tesla dokáže zveľadiť tento neúspech a využiť ho ako odrazový mostík pre nové inovácie, alebo či sa z nej stane varovný príbeh v pretekoch o autonómiu“.
Nahlásiť chybu v článku