Koľkokrát ste si povzdychli nad perfektnou fotografiou, ktorú ste videli na Instagrame s myšlienkou, že by ste aj vy chceli život nejakej celebrity či influencera? Takým menším a nepísaným pravidlom, ktorým sa riadi väčšina užívateľov sociálnych sietí je, že na Instagram či Facebook patria len perfektné a krásne fotky, ktoré sú niekoľkokrát upravené. Od reality majú teda na míle ďaleko.
Aj napriek tomu, že možno sami seba presviedčate o tom, že instagramový svet nie je realita a väčšina fotiek je len „umelo“ vytvorených, určite aj vás raz za čas pochytí myšlienka, že by ste chceli žiť ako ľudia na fotkách. Vlastné lietadlo, značkové oblečenie či párty, na ktoré sa len tak niekto nedostane. Napadlo vám však niekedy, že nie každý, kto sa takto prezentuje, v skutočnosti aj takto žije?
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Byron Denton, londýnsky vlogger, ktorý je známy aj pod menom „tbhbyron“, spravil menší instagramový experiment. Na konci januára začal žiť ako bohatý človek, no bez skutočného bohatstva. Inak povedané, tento 19-ročný vlogger uverejňoval na sociálnych sieťach rôzne fotografie s drahými vecami, ktoré ani len nevlastnil. Týmto falošným spôsobom sa snažil zistiť, aké ľahké je ovplyvniť ľudí a oklamať ich. Pravdou totižto je, že sociálne siete sú v dnešnej dobe drogou, na ktorej je závislých viac ľudí, ako si možno myslíme.
Podobných experimentov bolo na sociálnych sieťach už viac. Pre Insider sa Denton vyjadril: „Vždy som uvažoval nad tým, aký je dôvod, že sú ľudia takí posadnutí celebritami. Je to kvôli tomu, že žijú život, ktorý si nemôže dovoliť úplne každý?“
Výskum, ktorý Denton urobil, odpovedá jasne. Pravdepodobnosť, že ľudia sledujú celebrity kvôli tomu, že majú „lepší“ život ako oni, je vysoká.
V porovnaní s počtom „likeov“ a komentárov, ktoré Youtuber získaval predtým a následne po tom, ako uverejňoval fotky v súkromnom lietadle či s drahými módnymi značkami, je viditeľný rozdiel. Príkladom je jeho fotografia v súkromnom lietadle, kde dostal 1000 likeov v priebehu 7 sekúnd. Celkovo, jeho fotografie, na ktorých bol „bohatý“ získali o približne 10 000 likeov viac, ako fotografie, ktoré uverejnil predtým.
Zaujímavosťou je aj to, že z obrovského množstva ľudí, dostal Youtuber len približne päť správ, ktoré by spochybňovali jeho nový životný štýl. Dokonca aj jeho rodina bola šokovaná tým, ako začal ich príbuzný žiť, nič však nespochybňovali. Ľudia si skôr mysleli, že ich priateľ alebo človek, ktorého predtým sledovali, vyhral lotériu.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
„Tento experiment som urobil preto, aby som skúsil porovnať, či nosenie značkových predmetov skutočne povzbudzuje ľudí v tom, aby fotografiu ocenili viac,“ povedal Denton vo svojom videu.
Okrem tohto záveru by sme však mohli dôjsť aj k inému, ktorý sa skôr zameriava na klamanie ľudí. Mnohí ľudia, ktorí sú dnes aktívni na sociálnych sieťach, používajú podobné praktiky na to, aby si získali sledovateľov. Dentonovi po pár dňoch začali pribúdať na jeho Instagrame tisícky nových fanúšikov, ktorí boli očarení jeho životom.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Celý experiment tak nie je len zábavný, ale takisto aj poučujúci. „Tento experiment ma donútil k tomu, aby som uvažoval viac nad tým, čo sa na sociálnych sieťach vlastne uverejňuje,“ povedal Denton vo svojom videu.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
boredpanda.com
Nahlásiť chybu v článku