Keď letíme lietadlom, často si ani neuvedomujeme, že všetko okolo nás je vysoko organizované a premyslené. Každý problém môže zapríčiniť zdržanie či meškanie letu, čo stojí nemalé peniaze. Mnohé procesy v leteckej doprave sú ale pre bežných cestujúcich skryté a nevedia o nich. Prečítajte si, čo ste o leteckej preprave doteraz nevedeli.
Nie všetky chyby na lietadle sú opravené okamžite
Nikto si nedovolí, aby lietadlo, ktoré odlieta nebolo schopné letu. Leteckí zamestnanci kontrolujú veľké množstvo technických súčastí lietadlá pred odletom, aby bol let bezpečný. Napriek tomu existuje množstvo drobných nedostatkov, ktoré nemajú vplyv na bezpečnosť letu. Aby sa predišlo meškaniu, je takému lietadlu povolený odlet aj s drobnými nedostatkami, ktoré sa opravia neskôr.
Madlá na dverách vo vnútri lietadla
Tie sú určené pre stevardov v prípade paniky na palube. Keď obsluha pripravuje núdzový východ z lietadla, ľudia sa v panike môžu tlačiť, čo môže spôsobiť náhodné vypadnutie ľudí z lietadla. Madlá sa tam nachádzajú preto, aby pomohli ľuďom nevypadnúť.
Prvý a druhý pilot prichádzajú oddelene
Tým sa predchádza prípadným nebezpečenstvám, ktoré môžu vzniknúť pred letom. Nefunguje to však pri všetkých leteckých spoločnostiach.
Zámka nechráni batožinu pred otvorením
Visiaci zámok na taške je často k ničomu. Pomocou triku, ktorý vidíte vo videu, sa môže zlodej takto jednoducho dostať do batožiny uzavretej zipsom. Ak však investujete do kvalitných kufrov s pevným oceľovým zipsom, zlodej vyzbrojený obyčajným perom nemá šancu.
Prečo sa na palube lietadla nefajčí
Okrem objektívnych dôvodov, ktoré zahrňujú pasívne fajčenie, či riziko požiaru na palube, je tu aj jedna praktická záležitosť. Vzduch v lietadle je neustále filtrovaný. Dym z cigariet by ale filtre rýchlo zaniesli a opotrebovali by sa rýchlejšie. Výmena filtrov nie je lacná záležitosť, a tak aj to je jedným z dôvodov, prečo sa na palube lietadla nefajčí.
Najčastejšie dôvody, prečo sa stráca batožina
- Bola zadržaná na dodatočnú kontrolu a nestihla sa tak dostať do lietadla kým odletelo.
- Niektorí zamestnanec, zvyčajne nováčik, ju umiestnil na zlý vozík a batožina odletela inde.
- Zamestnanec leteckej spoločnosti dal zlú nálepku na batožinu.
- Cestujúci neodstránil staré nálepky z batožiny.
- Kufor uviazol na páse, alebo bol presmerovaný na iný let počas prestupu.
- Kufor spadol pri preprave z vozíka a nikto si to nevšimol.
- Systém rozdeľovania batožiny zlyhal, alebo sa nálepka stratila. To je dôvod, prečo sa odporúča si na batožinu umiestniť vlastný štítok s vašim menom, adresou a kontaktom na vás.
Prečo je treba vypnúť mobilný telefón
Telefón môže len veľmi ťažko spôsobiť kritickú poruchu na lietadle, to je mýtus. Môže však vo vzácnych prípadoch narušiť rádiový signál medzi lietadlom a dispečerom, čo teoreticky môže viesť až ku katastrofe. Napriek tomu aj palubný personál niekedy používa mobilné telefóny, keďže riziko je veľmi malé a teoretické.
Zamestnanci aerolíniek a ich rodina platia za let menej
Mnohé letecké spoločnosti ako benefit pre svojich zamestnancov ponúkajú veľmi lacné letenky, či lety úplne zadarmo pre členov ich rodín. Vo všeobecnosti platí, že príbuzní zamestnancov platia len nevyhnutné poplatky spojené s letom.
Dvere na WC sa dajú ľahko otvoriť
K dispozícií na dverách do WC je špeciálny prepínač, ktorý slúži na núdzové otvorenie záchodových dverí. Ich účel nie je samozrejme v narúšaní súkromia, ale je určený pre prípady, ak náhodou príde niekomu zle a je potrebné sa k nemu rýchlo dostať.
Opierky na ruky je možné nastaviť
Mnoho ľudí býva pri lete podráždených, že niektoré lakťové opierky sú pevne na svojom mieste. Avšak nie je to celkom tak. Pre ich zdvihnutie stačí stlačiť malé tlačidlo, ktorým sa dá opierka polohovať. Napriek tomu vás môže stevard požiadať, aby ste opierku vrátili do pôvodnej polohy.
Kedy je najlepšie kúpiť letenky
Predpokladá sa, že čím skôr si kúpite letenku, tým viac ušetríte. Často je to pravda, no pozorovania ukázali tiež prekvapivé zistenia. Letenky zakúpené v utorok, v stredu a v sobotu sú zvyčajne lacnejšie ako tie, ktoré boli kúpené v iné dni.
Buďte zdvorilí, nebudete ľutovať
Letušky a stevardi sú zvyknutí na rôznych ľudí. Tak ako aj v bežnom živote, aj v lietadle so zdvorilosťou a úsmevom dosiahnete často viac, ako hnevom a krikom. Dostali ste malú porciu jedla, alebo vám nechutí? Spýtajte sa, či náhodou nemajú aj niečo iné. Často ostáva jedlo z prvej triedy, takže ak cestujete v ekonomickej triede, môžete sa dostať ku chutnejšiemu jedlu. Máte hlučného suseda? Pokojne vysvetlite situáciu a určite, ak bude voľné miesto, tak vám ho vymenia. Potrebujete získať nejaké informácie, napríklad z internetu, no nemáte k nemu prístup. Stevardi sú aj v tomto ochotní pomôcť. Ak však budete vystupovať hrubo a drzo, zvyčajne nedostanete nič navyše.
Pozri aj: 9 vecí, ktoré si bez problémov môžete vypýtať počas letu lietadlom a sú úplne zadarmo
interez.sk (mmm), brightside.me
Nahlásiť chybu v článku