Každý z nás určite z času na čas navštevuje reštaurácie. Keďže pre ich majiteľov je to biznis ako každý iný, aj oni vymýšľajú rôzne...

Každý z nás určite z času na čas navštevuje reštaurácie. Keďže pre ich majiteľov je to biznis ako každý iný, aj oni vymýšľajú rôzne triky a ťahy, ako zarobiť ľahšie, rýchlejšie a pohodlnejšie. A pritom využívajú nás, ľudí, ktorí ich podnik navštívime. Ako to robia?

Článok pokračuje pod videom ↓

Bez znaku meny

Reštaurácie často vo svojich ponukových lístkoch vynechávajú znak miestnej meny. U nás teda menu nájdete často napísané tak, že na stránkach chýba znak eura a sú tam napísané iba číslice, ktoré predstavujú sumu jednotlivých pokrmov. Štúdie z Cornellskej hotelovej univerzity totiž dokázali, že keď zákazník nevidí na lístku znak peňazí, vnútorne si neuvedomuje, že míňa tak veľa.

Zaokrúhľovanie

Tento trik viac ako reštaurácie používajú skôr hostince, bary a krčmy. Svoje ceny naschvál nastavujú tak, aby ich zákazník pri platení zaokrúhlil aspoň o niečo nahor. Vy potom máte dobrý pocit, že ste nechali tringelt, no v skutočnosti ste boli k tomu nepriamo donútení. Reštaurácie si poväčšine takto jedálne lístky neupravujú…

thisinsider.com
thisinsider.com

Opisný jazyk

Možno ste si to v niektorých podnikoch už všimli. Jedálne lístky bývajú často napísané veľmi netradične. Niektoré reštaurácie stavia na humor, iné dajú svojím jedlám zaujímavé názvy a často ich popis napíšu tak, že vás v konečnom dôsledku zaujme viac ako jedlo samotné. Štúdie totiž dokazujú, že takýto jedálny lístok reštaurácii zarobí viac ako bežný.

Spájanie jedla s rodinou

Jedli ste už v reštaurácii Babičkine buchty, palacinky, či iné dobroty? Znovu ide len o psychologický trik, ktorý si na vás majitelia pripravili. Pokrmy s takýmto názvom sa totiž predávajú oveľa jednoduchšie ako keby ste ich nazvali tradične. Spojenie s rodinou v nás totiž vyvoláva pocit nostalgie a dôvery v dobré jedlo.

Gareth Williams, Flickr
Gareth Williams, Flickr

Geografia

Podľa psychológa Charlesa Spenca z Oxfordskej univerzity sa rovnako dobre predáva aj geografický názov pokrmu či príslušnosť k nejakému etniku. Tak napríklad určite si radšej objednáte talianske cestoviny ako tie obyčajné a pri večeri vám dozaista bude viac chutiť toskánske vínko.

Menšie porcie

V mnohých reštauráciách nájdete v ponuke dve rôzne veľkosti jednej porcie. Väčšina ľudí si povie, že im postačí aj menšia a ešte aj menej zaplatia. Ide však o psychologický trik reštaurácie, pretože väčšia porcia s vyššou cenou je uvádzaná väčšinou iba pre porovnanie a zmanipulovanie ľudí. Podnik tak predá menšie porcie, no i tak na vás zarobí dosť.

Matt Cardy, Getty Images
Matt Cardy, Getty Images

Pokračovanie na ďalšej strane…

Uložiť článok

Najnovšie články