Regále
Pri ukadaní tovaru do regálov využívajú obchody dve základné veci. Prvou je, že tovar sa ukladá skôr na pravú stranu ako na ľavú. To vychádza z toho, že vo väčšine krajín sveta sa automobil riadi po pravej strane vozovky. Ľudia sú teda pravú stranu zvyknutí využívať aj pri prechádzaní uličkami v obchode. Druhou psychologickou hrou je ukladať drahší tovar do výšky očí. Tam sa totiž pozeráte najviac, a tak vás tieto veci zaujmú skôr ako tie na spodku či na vrchu.
Psychológia farieb
Mnohé obchody využívajú aj ľudské vnímanie rôznych farieb. Zvonku lákajú pútačmi, nátermi a reklamami, ktoré sú situované do teplých farieb ako žltá, červená, či oranžová. Práve tieto farby nás totiž prilákajú vstúpiť do obchodu. Naopak, po vstupe narazíte skôr na farby studené ako modrá či zelená, ktoré človeka podvedome nútia míňať viac peňazí.
Výber hudby
Dôležitú úlohu v tom, koľko peňazí miniete, hrá aj výber hudby. Štúdie totiž preukázali, že pomalá hudba pôsobí na ľudí upokojujúco, a teda v pokoji utratia viac peňazí. Klasická hudba vo vás vyvolá pocit, že máte z čoho míňať a nerobí vám problém zaplatiť aj väčšie sumy.
Pokladne
Keď už konečne prídete s takmer plným košíkom k pokladni, vyčerpaní výberom a nátlakom psychologických hier obchodov, čaká vás posledná skúška, ktorou sú pokladne. Pri pokladniach je totiž umiestnený tovar, ktorý do košíka hodíte a ani sami neviete ako. Žuvačky, keksíky a iné drobnosti, na ktoré sa ulakomíte kým čakáte v rade. A keď máte so sebou aj svoje dieťa či malého súrodenca, ste nahraní. Deti si tu totiž povyberajú pestrofarebné cukríky, lízatká, či žuvačky. A to sú ďalšie nepotrebné veci, ktoré si kúpite, aj keď ste ich vlastne vôbec nechceli.
Doprava zdarma
Mnohé elektroobchody či obchody s nábytkom dnes ponúkajú veľmi výhodnú službu odvozu tovaru až priamo k vám, a to celkom zdarma. V skutočnosti nejde o ich dobrú vôľu, ale o jednoduchý trik, ktorý veľmi urýchli vaše špekulovanie. Keď totiž prídete do obchodu len tak niečo obzrieť, predavač vás veľmi rýchlo presvedčí o tom, že oni vám tovar odvezú a vy už potom neváhate a poviete si „tak dobre teda“. Nemusíte sa tak do obchodu znovu vracať s autom či požičanou dodávkou ako kedysi a nemáte čas premyslieť si ani to, či je tento nákup pre vás skutočne výhodný.
Ste prekvapení, koľko trikov obchody využívajú aby z nás vytiahli peniaze? No čo už, keď sa necháme nachytať…
interez.sk (Lukáš M.), businessinsider.com
Nahlásiť chybu v článku