Obchody žijú z ľudí, z ich peňazí a z presviedčania zákazníkov, aby si tovar kúpili. A práve neagresívne presviedčanie a manipulovanie so zákazníkmi je kľúčom k úspechu. V minulosti sme vám už ukázali, aké triky využívajú reštaurácie. Aj obchodné reťazce používajú mnohé psychologické triky a manipulovanie na to, aby sme v nich minuli čo najviac peňazí. Ako to robia? A prečo je to tak účinné? Dnes vám ukážeme niekoľko trikov, ktoré používajú všetky obchody len preto, aby z vašich peňaženiek vytiahli čo najviac.
Zľava
Či už ide o potraviny alebo spotrebný materiál, najzákladnejším trikom obchodných raťazcov sú zľavy. Veľké pestrofarebné nápisy, ktoré informujú o obrovských a výhodných zľavách, na nás kukajú z každého letáku a výkladu. A pritom ide o jednoduchý trik nalákať do obchodu čo najviac ľudí, z ktorých mnohí si nakoniec zľavnený tovar ani nekúpia, ale siahnu po iných veciach, ktoré však už vo výhodnej zľave nie sú.
Časovo obmedzené ponuky
Podobne ako zľavy ste určite zaregistrovali aj časovo obmedzené ponuky, výpredaje a bombové akcie, ktoré trvajú len pár dní alebo dokonca len pár hodín. Obchody sa týmto snažia vytvoriť na zákazníkov tlak a tí potom bez dlhšieho uvažovania zavítajú do obchodu a tovar si kúpia.
Nákupné košíky
Nákupné košíky boli vymyslené v 30. rokoch minulého storočia, aby pomohli ľuďom spraviť väčší nákup potravín. Dnes sú šikovne používané na to, aby z nás vytiahli čo najviac peňazí. Určite ste si všimli, že v niektorých obchodoch vás vyslovene žiadajú, aby ste nákupy robili len s nákupným košíkom. Keď ho totiž máte, automaticky siahnete aj po veciach, ktoré by ste bez neho nekúpili. S nákupným košíkom totiž nakúpite viac, máte to kde uložiť, prechádzate regálmi a veselo plníte košík a kasu obchodu.
Umiestnenie pečiva a mlieka
Dôležitú úlohu v psychológii obchodu tvorí aj umiestnenie produktov. V supermarketoch často nájdete pečivo či mlieko a iné základné potraviny až na samom konci obchodu. To vás núti prejsť celým priestorom, prezrieť si iné veci, padnúť do pasti reklame, zľavám a akciám. V konečnom dôsledku tak odchádzate okrem rožkov a jogurtom aj s pracím práškom, limonádou, keksíkmi a možno aj pár dekoračnými predmetmi.
Zmena organizácie obchodu
Aj keď sa to vo väčších supermarketoch až tak často nestáva, v menších obchodoch sa to deje priam pravidelne. Organizácia produktov sa mení, tovar sa každého polroka prehadzuje do inej časti obchodu. Keď potom hľadáte cestoviny alebo olivy, blúdite po celom obchode a popri tom zasa nakúpite plno hlúpostí, ktoré ste vôbec nechceli. A to, čo ste hľadali, nakoniec možno ani nekúpite…
Nahlásiť chybu v článku