Naposledy sme mohli počuť o zmiznutom lietadle v roku 2014, kedy v priebehu letu, zmizlo veľké lietadlo malajskej leteckej spoločnosti. Nebolo to však po prvýkrát, kedy sa niečo takéto stalo. Dnes sa dá vďaka vyspelým technológiám takýmto tragédiám predchádzať, no v minulosti to tak nebolo. Tu je zoznam desiatich najznámejších letov, ktoré zmizli bez stopy.
L’Oiseau Blanc – 8. máj 1927
8. mája 1927 nasadli do lietadla dvaja muži francúzskeho pôvodu. Chceli byť prví, ktorí spravia nepretržitý transatlantický let. Bohužiaľ sa ich lietadlo nikdy do cieľa nedostalo.
Jedno ráno v roku 1927, francúzsky pilot Charles Nungesser a jeho navigátor François Coli vzlietli z parížskeho letiska Le Bourget Field vo svojom lietadle s názvom L’Oiseau Blanc. Muži dúfali, že budú prví, kto dokáže preletieť cez Atlantický oceán a dostať sa do New Yorku. Tento let by im pomohol dosiahnuť cenu Orteig a odmenu vo výške 25 000 dolárov. Ich dvojmiestne lietadlo bolo natreté bielou farbou, vďaka čomu bolo nazývané „Biely vták“. Postavený bol prevažne z plátna a dreva. Vďaka dostatočnému množstvu paliva bolo pravdepodobné, že tento let zvládnu a lietadlo ich udrží vo vzduchu dlhých 42 hodín.
Trasa bola premyslená tak, že by lietadlo išlo cez kanál La Manche, cez juhozápadnú časť Anglicka a Írska, cez Atlantik do Newfoundlandu a potom na juh do Bostonu. Plánovali takisto aj pristátie vo vode pri Soche slobody. Obaja piloti si vzali len najnutnejšie veci a doma nechali všetko, čo mohli, vrátane padákov, rádia a záchranných člnov.
Čas letu bol odhadnutý na približne 42 hodín. Davy ľudí sa zhromaždili v New Yorku, aby boli svedkami tohto historického príchodu, no po uplynutí niekoľkých hodín od plánovaného príchodu sa zistilo, že lietadlo už nepristane. Lietadlo a pilotov hľadali deväť dní, no ani spoločné úsilie americkej pobrežnej stráže, francúzskej a kanadskej námornej flotily nepomohlo. Zmiznutie lietadla L’Oiseau Blanc sa považuje za jedno z veľkých tajomstiev v celej leteckej histórii.
Cuatro Vientos – 20. jún 1933
Cuatro Vientos bolo lietadlo, ktoré urobilo historický 7320 kilometrový let zo Španielska na Kubu v roku 1933 za 39 hodín a 55 minút. Mariano Barberán, Tros de Ilarduya, poručík Joaquín Collar Serra a Sergeant Modesto Madariaga boli ľudia, ktorí sa nachádzali počas letu na palube. Osemnásť dní po tomto významnom lete, presne 29. júna 1933, lietadlo odletelo do Mexika s dvomi ľuďmi na palube. Počas letu lietadlo Cuatro Vientos spolu so svojimi cestujúcimi zrazu zmizlo. Naposledy bolo videné v meste Villahermosa v Mexiku. Odtiaľ nebola po lietadle žiadna stopa.
Lockheed Electra 10E Special – 2. júl 1937
Zmiznutie lietadla Lockheed Electra 10E Special v roku 1937 predstavovalo veľkú stratu pre celú leteckú spoločnosť. V ten deň sa stratila Amelia Mary Earhart, pilotka, ktorá bola veľkou priekopníčkou v leteckom svete. V tejto oblasti spravila veľa významných kúskov, vďaka ktorým ju mnohí obdivovali. Amelia sa pokúšala o lety po celom svete. Spolu s ďalším leteckým priekopníkom, Fredom Noonanom, odišli z Miami 1. júna 1937. Spravili viacero ciest do Ameriky, Afriky, do Indie či juhovýchodnej Ázie. 29. júna sa dostali do Novej Guinei. Ich plán bol jednoznačný. Chceli pokoriť zvyšných 7000 míľ lietaním nad Tichým oceánom. 2. júla 1937 vzlietli o polnoci z Lae Airfield a ich plánovaný cieľ bol Howland Island. Ten bol od nich vzdialený 2556 míľ. Nikdy sa tam však nedostali, pretože ich lietadlo záhadne zmizlo. Posledný rádiový záznam od Amelie bol z rána o 8:43.
Hawaii Clipper – 28. júl 1938
Lietadlo postavené v roku 1935 bolo symbolom nových a luxusných lietadiel tej doby. Jeho interiér bol navrhnutý tak, aby poskytoval luxusné ubytovanie cestujúcim. Bol konštruovaný tak, aby mohol kedykoľvek vzlietnuť a pristáť aj na vode. V júli 1938 odletelo lietadlo z Kalifornie a malo naplánované ísť do Manily. Boli tu však aj prechodné zastávky v Honolulu, Midway, Wake a Guame. Na palube bolo deväť členov posádky a šesť cestujúcich. Zoznam cestujúcich zahŕňal aj významných mužov ako napríklad Earla Baldwina McKinley. 28 júla 1938 odišiel Hawaii Clipper z Guamy na poslednú časť svojej cesty. Po 3 hodinách a 27 minútach sa uskutočnil posledný rádiový kontakt. V tom čase lietadlo oznámilo, že je 565 míľ od pobrežia Filipín. Lietadlo zmizlo nad Tichým oceánom. Zmiznutie tohto lietadla vyvolalo jedno z najintenzívnejších námorných a leteckých hľadaní.
G-AAGX Hannibal – 1. marec 1940
Hannibal bol prototyp britských štvormotorových dvojplošných lietadiel. 1. marca 1940 vyletelo lietadlo do vzduchu a malo nasmerované do Egypta. Na palube sa nachádzalo osem ľudí. O šesť hodín neskôr odišlo lietadlo z Jiwani po doplnení paliva. Posledná známa poloha Hannibala bola, keď prechádzal Ománskym zálivom. Strata tohto lietadla je stále veľkou záhadou, pretože nebolo nájdené žiadne miesto havárie.
Liberator II AL504 Commando – 27. marca 1945
RAF Liberator AL504 bolo jedno z najznámejších lietadiel druhej svetovej vojny. V pondelok 26. marca 1945 opustilo lietadlo letisko, aby pristálo v Kanade. Medzi cestujúcimi na palube sa nachádzal napríklad štátny tajomník pre leteckú dopravu či iní hodnostári, ktorí mali naplánovanú účasť na jednej leteckej ceremónii. Posledná zmienka o lietadle bola o 7:16 ráno 27. marca. Počas posledného kontaktu bolo počuť, ako Frederick Williams upozorňuje na odhadovaný čas príchodu o 8:10. Keď sa lietadlo neobjavilo v predpokladanom čase na letisku, uskutočnili sa tiesňové volania a začali sa letecké i námorné hľadania. V blízkosti letovej dráhy spozorovali hliadky malé množstvo trosiek a olej na hladine vody čo naznačovalo, že Commando havaroval.
Flight 19 – 5. december 1945
Flight 19 patril do skupiny torpédových bombardérov Grumman TBM Avenger. 5. decembra 1945 vyletelo do vzduchu päť torpédových bombardérov spolu so 14 letcami. Ich trojuholníkový letový plán ich naviedol, aby išli na východné pobrežie Floridy, potom sa obrátili na sever a pokračovali cez ostrov Grand Bahama. Všetko bolo v poriadku, až kým sa hliadka neobrátila na sever. Keď sa skupina otočila na sever, pilot lietadla, poručík Charles C Taylor zistil, že jeho kompas nefunguje a jeho lietadlá išli zlým smerom. Robert F. Cox, lodný inštruktor, bol prvý, kto počul túto rádiovú komunikáciu. Okamžite preto kontaktoval leteckú základňu.
Situácia sa zhoršila kvôli dažďu, vetru a oblačnosti. V rádiu oznámil Taylor, že sú zmätení a nevedia, kde sa nachádzajú. Okolo 18:20 bola prijatá posledná správa od Taylora. Približne o 19:30 vzlietli dve hliadky za účelom nájsť lietadlá. Jedna z nich, ktorá niesla 13 členov posádky však náhle zmizla z radaru. Nasledujúci deň námorníctvo vyslalo viac ako 300 lodí a lietadiel, aby išli hľadať Flight 19 a chýbajúcu hliadku. Ani jedno však nebolo nájdené. Všetkých 14 letcov bolo stratených, rovnako ako aj členovia hliadky. Podivné udalosti z 5. decembra 1945 vyvolali špekulácie o Bermudskom trojuholníku.
BSAA Star Tiger – 30. január 1948
Start Tiger bolo osobné lietadlo, ktoré vlastnila a prevádzkovala spoločnosť British South American Airways (BSAA). Let, kvôli ktorému lietadlo zmizlo, bol na ceste z Anglicka do Kingstonu na Jamajke. Lietadlo pristálo na ostrove Santa Maria na Azorských ostrovoch kvôli doplňovaniu paliva a vykonávaniu niekoľkých drobných opráv. Naspäť do vzduchu vzlietlo 29. januára 1948 o 15:34, aby dokončilo 12-hodinovú cestu medzi Santa Mariou a Bermudami. Bežná prax v tom čase bola tá, že lietadlo Star Tiger nasledovalo ďalšie lietadlo s názvom Lancastrian. Lancastrian bol pilotovaný Frankom Griffinom, ktorý bol 200 míľ vpred.
Desať hodín pred ukončením letu však Star Tiger dostal od Lancastrianu zlé správy. Pilot Frank Griffin oznámil, že na ich ceste vznikli nepredpokladané silné vetry. Práve vtedy lietadlo Star Tiger zišlo zo svojho kurzu. O 3:15 ráno kontaktovalo leteckú spoločnosť Bermudy. Bola to posledná komunikácia s lietadlom. O 4:11 kapitán Griffin pristál na letisku v Hamiltone. Niekoľkokrát sa snažili operátori dovolať lietadlu Star Tiger, no nedostali žiadnu odpoveď. Opakovali to 15 minút, no keď ani po tejto dobe nepočuli vôbec nič, vyhlásili núdzovú situáciu. Záchranná operácia trvala 5 dní, počas ktorých sa nenašli žiadne známky o lietadle či o cestujúcich, ktorých bolo 31.
Airborne Transport DC-3 (DST) – 28. december 1948
V roku 1948 však zmizlo ešte jedno lietadlo. Zmiznutie lietadla Douglas DST, ktoré bolo známe aj ako NC16002, sa vyskytlo počas poslednej etapy jeho cesty zo San Juan do Miami. Pilot Robert Linquist vzlietol s lietadlom do oblakov o 23:03 27. decembra 1948. Pred odletom sa vedelo, že lietadlo má pár drobných chýb. Batérie boli takmer vybité, takže rádio nemohlo vysielať vôbec nič. Pilot sa preto rozhodol, že ostane blízko San Juan, kým sa batérie nedobijú, aby mohla prebiehať vzájomná komunikácia. O 4:13 ráno, 28. decembra, Linquist oznámil, že sa nachádza 50 míľ od Miami. Pilota však už nikto viac nepočul a lietadlo sa nikdy nenašlo. V nasledujúci rokoch sa aj práve kvôli tejto záhade rozšírila povesť o Bermudskom trojuholníku.
BSAA Star Ariel – 17. január 1949
17. januára 1949 vzlietlo do oblakov lietadlo s názvom Star Ariel. Na palube sa nachádzalo 20 ľudí, z toho bolo sedem ľudí členmi posádky a 13 ľudí boli cestujúci. Pilot John Clutha McPhee sa rozhodol pre vysoký let. Asi o hodinu kontaktoval leteckú spoločnosť. Nasledujúca správa prišla o 9:42. Potom už od pilota nedostali žiadne ďalšie správy. Keď sa letecká spoločnosť dozvedela, že Star Ariel zmizol, vyhlásila pátranie, ktoré trvalo až do 22. januára. Neboli však nájdete žiadne známky trosiek, ropných škvŕn či telá cestujúcich.
unbelievable-facts.com
Nahlásiť chybu v článku