Určite väčšina z vás už pracovala v tabuľkovom programe Excel. Excel je však program s mnohými funkciami a jeho dokonalé ovládanie zaberie skúsenému užívateľovi aj niekoľko týždňov. Samozrejme, väčšinou používame len jednoduché a základné operácie, ktoré sme schopní sa naučiť v krátkej dobe. Excel ale obsahuje funkcie a prispôsobenia, ktoré, ak by ste poznali, určite by ste ich často využívali. Preto vám dnes ukážeme niekoľko trikov v tomto programe, ktoré ste možno nepoznali, no sme si istí, že vám nabudúce uľahčia prácu.
Ďalší riadok v rovnakej bunke
Pri zadávaní dát do tabuľky niekedy vyvstane potreba urobiť viac riadkov v rámci jednej bunky. No keď stlačíte klávesu „Enter“ vždy vás to presunie do ďalšej bunky. Aby to Excel neurobil a pokračovali ste v písaní v druhom riadku v rámci jednej bunky, stačí, ak použijete dvojkombináciu kláves „alt + enter“. To vás presunie do ďalšieho riadku bez toho, aby ste opustili bunku.
Rýchly výpočet
Ak potrebujete rýchlo spočítať dve alebo viac buniek, ktoré však nie sú pri sebe, stačí, ak kliknete na prvú, potom stlačíte a podržíte klávesu „ctrl“ a kliknete na ďalšiu bunku. Dole v stavovom riadku sa vám okamžite ukážu hodnoty ako je súčet, no i priemer a pri kliknutí pravého tlačidla myši v stavovom riadku si môžete vybrať aj ďalšie funkcie. V prípade, že bunky, ktoré chcete sčítať, sú vedľa seba alebo pod sebou, stačí ich len všetky označiť a výpočet sa zjaví aj bez použitia „ctrl“.
Ukotvenie riadkov
V prípade, ak pracujete s veľkým množstvom údajov, môže vyvstať problém, keď budete chcieť medzi sebou porovnať záznamy, ktoré sa nachádzajú na inom mieste. Riešenie je jednoduché. Prejdite na kartu „zobraziť“ (view) a tam zvolíte možnosť ukotviť priečky(freeze panes). Na výber máte viacero možností, či chcete ukotviť stĺpce alebo riadky. Po ukotvení riadku alebo stĺpca môžete prejsť na údaj, ktorý chcete porovnávať. Vďaka tejto funkcii zobrazíte vedľa seba údaje z rozdielnych miest tabuľky.
Prispôsobte si vzorce
Ak používate vzorec, číslo alebo čísla ktoré sú konštantné, môžete si prácu s nimi uľahčiť. Označte bunku, ktorú chcete používať a prejdite na kartu „vzorce“(formulas) a tam kliknete na voľbu „definovať názov“(define name). Zadajte názov (v našom prípade činiteľ) a kliknete na „OK“. Odteraz, keď budete pracovať v Exceli a začnete zadávať vzorec, napíšte len zadefinovaný názov a k nemu už príslušnú operáciu.
Stačí dvojklik
Excel má mnoho funkcií, ktoré spustíte jednoduchým dvojklikom na určitú oblasť. Ak kliknete na medzeru medzi stĺpcami úplne hore medzi ich označeniami, tak sa vám celý stĺpec prispôsobí podľa šírky textu a vy nemusíte manuálne rozširovať stĺpce.
Môžete sa tiež rýchlo prekliknúť na koniec stĺpca alebo riadku. Stačí ak v danom stĺpci alebo riadku 2x kliknete na jednu bočnú, spodnú, prípadné hornú stranu bunky a Excel vás automaticky presunie na koniec. To je výhoda, keď pracujete s veľkým množstvom údajov a potrebujete sa rýchlo dostať na koniec.
Ak si chcete ušetriť čas pri zadávaní údajov, ktoré sú rovnaké, opakujú sa, či majú logickú postupnosť, stačí, ak označíte tieto bunky a v spodnom pravom rohu poslednej bunky urobíte dvojklik. Dáta sa vám sami vyplnia až do dĺžky vedľajšieho stĺpca alebo riadku.
Podobne, no bez dvojkliku, môžete tiež použiť automatické doplnenie dát. Stačí, ak do stĺpca alebo riadku zadáte počiatočné údaje, aby Excel pochopil systém a potom ich označte. Kliknite myšou opäť na pravý spodný roh poslednej bunky, podržte a potiahnite myšou až po miesto, kam chcete mať vyplnené bunky. Excel vám dáta dotvorí za vás.
Predpokladáme, že mnohým skúseným užívateľom Excelu sme asi žiadne nové informácie nepriniesli, no ak v Exceli pracujete menej alebo ste len začiatočník, tieto rady vám dokážu ušetriť čas a niekedy aj nervy pri vkladaní dát. Ak máte aj vy nejaké dobré tipy ako si uľahčiť prácu s Excelom, napíšte nám do diskusie a podeľte sa s nami o ne.
Nahlásiť chybu v článku